1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kampanjointi

En klikkaa roskaotsikoita -kampanja perää oikeita uutisia

Mediabloggaaja Outi Vainionkulma tympääntyi netin sensaatiohakuisiin törkyotsikoihin ja nettivideoihin. Hän päätti haastaa ihmiset jättämään entisten mäkihyppääjien kännisekoilut ja julkkisten silikonirinnat rauhaan helmikuun ajaksi.

Kuva: YLE

Mediablogia pitävä Outi Vainionkulma kehottaa jokaista ainakin helmikuun ajan vastustamaan kiusausta klikkailla netissä surffaillessaan Oho!-, Wau!- ja Katso kuvat! -tyyppisiä otsikoita. Kampanjan tavoitteena on Vainionkulman mukaan se, että jokainen netissä otsikoita klikkaileva ymmärtäisi, miten se vaikuttaa toimitusten uutisvalintoihin.

Vainionkulma perää nettiin enemmän ihan oikeita, kovia uutisia – ja samaa ovat toivoneet hänen blogiaan kommentoivat lukijat. Vainionkulman mielestä mielestä esimerkiksi keskittyminen poliitikkojen yksityiselämään ja muihin toilailuihin hämärtää sitä, miten päätöksenteko toimii ja miten poliitikot asioita hoitavat.

- Jokainen hömppäotsikon klikkaus on toimituksille viesti siitä, että tällaista pitää saada lisää. Ei ole tarkoitus tuomita viihdettä, mutta pointti on se, että jokainen miettisi, miten vakavaa journalismia syö se, että kaikesta tehdään viihdettä.

Höpöotsikot levittäytymässä kaikkeen uutisointiin

Vainionkulmaa korpeaa etenkin se, että viihdeuutisten otsikointityyli on levinnyt myös esimerkiksi talousuutisiin.

- Vaikkapa Talouselämän tai Kauppalehden sivuilla on "Katso! Näin menetät rahasi!" -otsikoita.

Vainionkulman mielestä yksi syy tilanteeseen on raha; mainosrahat saadaan niillä otsikoilla, joilla voidaan näyttää, että kävijöitä sivuilla piisaa. Toinen syy sensaatio-otsikoihin on se, että mediatalot haluavat liikaa olla mieliksi lukijoille, kaiken pitää olla viihdyttävää ja miellyttävää.

- On unohdettu se, että taitava toimittaja tekee kiinnostavan jutun vaikka perunasta. Voi olla myös vaikeita aiheita, ei kaiken tarvitse aina olla kivaa.

Mediabloggaaja toivoo kampanjan muistuttavan alan ammattilaisille journalistin ohjeista.

- Journalistin ohjeissa sanotaan, että otsikon pitää vastata sisältöä. Yhä harvemmin näin on.