Markkinointi sosiaalisissa medioissa nousussa

Yhä useampi yritys panostaa markkinoinnissaan sosiaaliseen mediaan. Esimerkiksi Savonlinnan Matkailu on aloittanut blogeissa, facebookissa, keskustelupalstoilla ja Youtubessa julkaistavan Tehtävä Saimaalla -markkinointikampanjan isolla rahalla.

Savonlinna
YLE / Sini Kinnunen

Savonlinnan Matkailu etsii parhaillaan neljää salaista agenttia soluttautumaan eri lomakohteisiin. Agentit raportoivat kokemuksistaan sanoin, kuvin ja videoin sosiaalisissa medioissa. Savonlinnan Matkailu aikoo käyttää Tehtävä Saimaalla -kampanjaan valtaosan vuoden markkinointibudjetistaan. Uusi tapa on jo purrut, toteaa toimitusjohtaja Pia Kokki.

- Tämän tyyppinen markkinointi on nyt kovasti lisäntymässä. Kampanja polkaistiin käyntiin 17. tammikuuta ja jo nyt meillä on nettisivuilla 30 000 kävijäää ja 500 agenttihakemusta. Eli kampanja on ylittänyt meidän odotukset kaikin tavoin, vaikka olemme vasta alkumetreillä.

Kampanja sai idean Finnairin vastaavasta tempauksesta, jolloin etsittiin neljää koematkustajaa lennoille. Asian syvempi tarkastelu paljasti, että myös Tallink Silja sekä muutama hiihtokeskus olivat toteuttaneet samantyyppisiä bloggareiden rekrytointeja. Tulokset vakuuttivat Pia Kokin.

Tempaus ei olisi ollut mahdollinen ilman viime vuonna voitettua kuntamarkkinoinnin SM-kisoja sekä sen myötä saatua 25 000 euron media-aikaa, joilla kampanjaa on promottu, toteaa Kokki.

Uusia kävijöitä uusin keinoin

Savonlinnan Matkailu tavoittelee kampanjallaan tyypillisten yli 45-vuotiaiden pääkaupunkilaisten matkailijoiden rinnalle uusia kävijöitä. Lisäksi tarkoitus on tuoda Savonlinnasta esiin uusia puolia, joiden markkinointiin ei ole aiemmin panostettu.

- Neljä kohderyhmää eli kulttuuri-, luonto-, perhe- ja bilematkailijat on ne mitä meillä jo käy, mutta keino saada heitä on uusi ja tarkoitus on näyttää Savonlinnasta muutakin tarjontaa kuin vain ne perinteiset oopperat, pienet galleriat tai saimaannorppa.

Raati valitsee hakemusten ja ennakkotehtävien perusteella tehtäviin neljä henkilöä toukokuun lopussa. Valittujen loma-agenttien kulut maksetaan täydellä ylläpidolla. Lisäksi he saavat uuden Nokian matkapuhelimen ja valtakunnallista näkyvyyttä.

Lähteet: YLE Etelä-Savo