Liukastumiset käyvät kalliiksi - myös yhteiskunnalle

Työterveyslaitoksen tutkijat ehdottavat laatuluokitusta talvijalkineille. Lisäksi tarvittaisiin yksityiskohtainen toimenpideohjelma liukastumisonnettomuuksien vähentämiseksi.

Kotimaa
Kengän pohjan kapea kantalevy antaa selvästi huonomman suojan liukkautta vastaan kuin laaja, vahvasti kuvioitu kengän kanta. kanta.uiohuonomman s
YLE

Kulku Helsingin muhkuraisilla, jääpaltteisilla kaduilla kysyy kulkijalta valppautta ja tasapainoa. Kaatumista kannattaa välttää, koska paraneminen tapahtuu hitaasti ja vammojen hoito käy kalliiksi. Työterveyslaitoksen laskelmien mukaan keskimääräiset kustannukset kohoavat 6 000 euroon tapausta kohti. Lonkkamurtuma-tapauksissa kustannukset saattavat kohota yli kolminkertaisiksi keskihintaan verrattuna.

Asiantuntijoiden mukaan kenkiin kiinnitettävät liukuesteet ovat tehokas suoja talvikeleissä, joissa lämpötila pyörii nollan vaiheilla.

Tuotekehittelyä kaivataan

- Parhaat esteet ovat sellaisia, joissa on nastat sekä päkiän, että koron alla. Mutta näiden käyttö on hankalaa kaupunkiolosuhteissa, koska ne pitää irrotta aina sisätiloihin mentäessä, sanoo tutkija Mikko Hirvonen Työterveyslaitokselta.

Markkinoilta siis puuttuvat yhä sellaiset mallit, joiden kiinnittäminen ja irrottaminen olisi helppoa. Kengissäkään ei ole kiinnikkeitä ta mekanismeja ole, jotka helpottaisivat nastojen käyttöä. Tutkijoiden mukaan tässä on tuotekehittelyn paikka.

- Tietenkin jos olisi sellaiset nastat, jotka saisi nappia painamalla ulos aina tarpeen vaatiessa olisi erinomainen tuoteidea, innostuu Hirvonen.

Kaatuilun katkaisemiseksi myös kaupan on syytä katsoa peiliin. Tarjolla on yli satasen maksavia talvijalkineita, jotka eivät sovi lainkaan vaativille talvikeleille.

Kustannukset kymmeniä miljoonia

Tutkija Hirvonen esittää, että kengille pitäisi saada jonkinlainen luokitus siitä, että ne soveltuvat talvijalkineiksi. Luokittelulle on sosiaalinen tilaus, koska myyjätkään eivät aina tiedä kuinka hyvin kengät toimivat liukkailla talvikeleillä.

Testilaite kengänpohjien pito-ominaisuuksien mittaamiseen on olemassa. Laite simuloi 50-kiloisen henkilön kolmea askelta liukkaalla alustalla ja näyttää välittömästi kuinka kelvollinen kenkä on lumisilla ja jäisillä alustoilla

Tutkijoiden mukaan liukastumisonnettomuuksien ehkäisyyn pitäisi suhtautua tomerammin. Onnettomuustyyppi on erittäin yleinen ja kaatumisista aiheutuvien vammojen hoito käy yhteiskunnalle kalliiksi.

- Pelkästään Helsingissä sattuu vuosittain tuhansia liukastumisturmia, joiden kustannukset kohoavat kymmeniin miljooniin euroihin, toteaa tutkija Mikko Hirvonen.

Hän sanoo, että näihin onnettomuuksiin olisi syytä puuttua samalla vakavuudella kuin vakaviin liikenneonnettomuuksiin. Tarvitaan yksityiskohtainen toimenpideohjelma, jolla voidaan puuttua onnettomuuksien määrään.

Lähteet: YLE Helsinki