1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Kitarapeli vei voiton nuorten ideakilpailussa

Kitarapelisovellus on palkittu parhaana ideana nuorille digitaalisen sisällön tuottajille tarkoitetussa D² -ideakilpailussa. Helsingissä järjestettyyn niin kutsuttuun "pitchauskilpailuun" osallistui vajaat 50 alle 35-vuotiasta tai heidän yritystään.

Kotimaan uutiset
Ideakilpailu järjestettiin Valkoisessa salissa Helsingissä.Yle / Mikko Haapanen

Kaikille avoimen kilpailun osallistujat saivat viisi minuuttia aikaa esitellä ideansa. Tuomaristo valitsi voittajaksi tamperelaisen yrityshautomosta juuri kuoriutuneen yrityksen Ovelin Oy:n ideoiman kitarapelin, jota pelataan - tai soitetaan - oikealla kitaralla.

Idean tuomaristolle kävi esittelemässä Sveitsistä kotoisin oleva Christoph Thür. Hän kertoo, että kitarapelissä pelaaja saa pisteitä soittamalla oikein. Samalla aloittelijakin pääsee kitaransoiton makuun.

- Oppii soittamaan, mutta ei niin kuin koulussa, Thür paljastaa.

Voittaja sai 5 000 euroa. 21 parasta ideaa palkittiin 2 500 eurolla. Keskiviikkona jaetuilla palkinnoilla halutaan tukea ideoiden jatkokehittelyä.

Pelinörtit liikkeelle?

Aiemmin audiovisuaalinen sisällöntuotanto miellettiin vahvasti elokuvatuotantoon. Nyt pelit ja mobiilisovellukset ovat vallanneet huomattavan osan sisällöntuotannosta.

Kolmen parhaan joukkoon ylsi myös toisen Tampereen Protomo-yrityshautomosta lähteneen yrityksen pelisovellus. Mobiilisovellusyritys Zonearin toimitusjohtaja Timo Pietilä esitteli eräänlaisen aarteenmetsästyspelin, jota voi pelata älypuhelimen selaimen avulla oikealla kartalla.

Pelaajan tehtävänä on etsiä ja "siivota" ympäristöstä näkymättömiä, "negatiivista energiaa" levittäviä olentoja.

- Peli rohkaisee pelaajaa liikkumaan ympäriinsä. Sen lisäksi se soveltuu erittäin hyvin myös busseissa tai junissa liikkumiseen, jolloin pelaaja pystyy kattamaan mahdollisimman ison maantieteellisen alueen lyhyessä ajassa, Pietilä kertoo.

Kolmas loppusuoralle kilpailussa päässyt idea oli Aalto-yliopiston humanitaarisen arkkitehtuurin verkosto HUM:ARC, jonka esittelivät arkkitehtiopiskelijat Hilla Rudanko ja Inari Virkkala. Viestintäverkoston avulla etsitään avustusjärjestöjä, jotka rahoittavat humanitaarisia arkkitehtuurihankkeita kehitysmaissa ja kriisialueilla.

Ministeriö tukee työllisyyttä

Nuorisotyöttömyys on tuttu vaiva kulttuuri- ja media-alalla. Palkintorahat ovat opetus- ja kulttuuriministeriön DigiDemo-nuorisomäärärahaa, jolla on viime syksyn ja kuluvan talven aikana tuettu nuorten työllistymistä audiovisuaalisen kulttuurin ja digitaalisen sisältötuotannon alalla.

Puolen miljoonan määrärahasta jaettiin syksyllä lähes 400 000 euroa demo- ja konseptitukiin. Työllistämisrahoilla työllistettiin lähes 80 nuorta kahdeksi kuukaudeksi. Sitä, kuinka pysyvää työllistyminen on, ei tiedetä.

- Sitähän ei tietenkään kukaan pysty sanomaan. Tavoite on kannustaa sekä työnantajia että autettaisiin työntekijöitä kiinni paremman leivän syrjään, sanoo ylitarkastaja Leena Laaksonen opetus- ja kulttuuriministeriöstä.

Amerikasta Suomeen rantautunut "pitchauskilpailu" järjestettiin nyt toisen kerran. Vasta aloittaneelle yritykselle palkintosummaa tärkeämpää on näkyvyys ja sijoittajien löytäminen, jotta peli-idea kehittyy demosta tuotteeksi.

- Joulukuussa sain ensimmäisen palkan. Se oli iso asia. Mutta nyt [näyttää siltä, että] ehkä se toimii, Thür iloitsee.

Opetus- ja kulttuuriministeriö jakoi nuorille lupauksille palkintoina yhteensä 55 000 euroa.

Lähteet: YLE Uutiset / Mikko Haapanen

Lue seuraavaksi