Hybridiauto on riski "tee-se-itse" -korjaajalle

Hybridi- ja sähköautojen yleistyminen on tuomassa korjaamoalalle uusia koulutusvaatimuksia. Autoissa esiintyvien korkeiden jännitteiden vuoksi korjaajilta vaaditaan laajaa sähköosaamista, jollaista useimmilla ei tällä hetkellä ole. Jännitteet voivat aiheuttaa vaaraa myös esimerkiksi kolaritilanteissa.

Kotimaa

Suomalaiseen tee-se-itse -kulttuuriin hybridiautot soveltuvat huonosti.

- Esimerkiksi kolarissa pahoin vaurioitunutta koria ei suin päin saa lähteä oikomaan sähköiskun vaaran takia, sanoo yli-insinööri Maria Rautavirta Liikenne- ja viestintämisinisteriöstä.

Sähköautojen korjaamiseen ja muutoskatsastukseen onkin luvassa uusia säädöksiä.

- Mitään uutta lainsäädäntöä ei välttämättä tarvita, mutta säädöksiä pitää tarkentaa, Rautavirta sanoo.

Erikoisammattitutkinto harkinnassa

Turvatekniikan keskuksen mukaan autoalalla ei tällä hetkellä ole riittävää sähköosaamista.

- Sitä ei vielä ole. Maahantuojat ovat kouluttaneet omia asentajiaan, mutta on vielä paljon kysymysmerkkejä, Tukesin ylitarkastaja Teemu Hartikainen totetaa.

Tukes on yhdessä korjaamoalan ja maahantuojien kanssa varmistamassa sähköturvallisuutta.

Autoalan koulutusta järjestävän Diagno Finlandin toimitusjohtaja Arto Lehtinen pitää koulutusvaatimusten selkiyttämistä tärkeänä. Lehtisen mukaan esimerkiksi Saksassa sähköautojen korjaajilta vaaditaan autosähköalan peruskoulutuksen ohella vielä lisäkoulutusta.

- Tällä saa helposti peloteltua ihmisiä, mutta se ei ole tarpeellista. Nyt pitää ainoastaan luoda säädäntöä, jolla turvallisuus taataan, Lehtinen sanoo.

Pelastuslaitoksia informoitu

Uusien autotyyppien yleistyminen tuo uudenlaisia ongelmia muuallekin kuin huoltoon. Lisää koulutusta ja tietoa tarvitsevat esimerkiksi pelastustyöntekijät ja jopa romuttajat.

- Kolaritilanteissa autossa voi olla rikkoutuneita osia ja rikkoutuneita liittimiä. Täytyy tietysti ensimmäisenä saada jännitteet pois laitteista ja pelastushenkilökunta tarvitsee koulutusta siitä, miten kussakin automallissa jännite saadaan purettua, Teemu Hartikainen Tukesista sanoo.

Korkeajännitepiiri irtoaa esimerkiksi voimakkaassa törmäyksessä eikä sähkön johtumista pitäisi tapahtua. Arto Lehtisen mukaan muutama perussääntö on syytä muistaa.

- Hätätilanteessa ohjeiden pitää olla selkeitä, koska jännitteen olemassoloa ei ehditä varmistaa esimerkiksi mittaamalla.

Katon kautta sisään

Ainakin osaa pelastuslaitoksia on informoitu sähköautojen jännitteistä. Lehtinen kertoo kuitenkin nähneensä niin vaikeita ohjeita, ettei niillä tee kolaritilanteessa mitään. Lehtinen tiivistää ohjeet kahteen sääntöön.

- Ensimmäinen on, että sisään mennään aina katon, ei alustan kautta. Toiseksi on muistettava, että oransseja piuhoja ei saa katkoa.

Ongelmallisimpia sähköturvallisuuden kannalta ovat muunnossähköautot. Ne rakennetaan tavallisten autojen koreille, eikä niitä pysty erottamaan polttomoottoriautoista ulkoapäin. Suomessa onkin pohdittu mahdollisuutta vaatia autoihin selkeää merkintää sähkökäyttöisyydestä.

Lähteet: YLE Uutiset / Heli Mansikka