Maakaasubussien suosio laskussa Helsingissä

Maakaasubussien käyttö pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä on vaakalaudalla. Liikennöitsijöitä maakaasukaluston hankkiminen arveluttaa muun muassa maakaasun veronkorotuksen takia.

Maakaasulinja-auto
Kuljettaja tankkaa maakaasua bussiin.
YLE

Myös Kampin maanalaisen terminaalin maakaasubussikielto rajaa kaluston käyttöä.

Tilanne on hankala, koska tulevaisuudessa vähäpäästöiset maakaasubussit voivat käyttää polttoaineena ympäristöystävällistä kaatopaikoilta ja jätevedenpuhdistamoista saatavaa biokaasua.

HSL:n hankintapäällikön Kimmo Sinisalon mukaan jatkossa biokaasu on sekä verotuksen näkökulmasta että päästövaikutuksilta hyvä vaihtoehto.

- Se vähentää sekä lähipäästöjä että hiilidioksidipäästöjä. Sitä pystytään jakelemaan normaalin maakaasuverkon nykyisten tankkausasemien kautta, koska polttoaine on käytännössä samaa metaania, mutta vain toisella tavalla tuotettua.

Hybridibussit kokeiluun ensi vuonna

Kimmo Sinisalo kertoo, että hybridibusseja kokeillaan jo ensi vuoden alussa. Aluksi otetaan käyttöön kaksi bussia, joiden avulla kerätään käytännön kokemuksia.

- Se on vielä uutta ja näillä leveysasteilla testaamatonta tekniikkaa.

Hybridibussi säästää polttoainetta hyödyntämällä auton jarrutus- ja rullausenergian. Niiden hankintaa hidastaa hinta. Hybridibussit ovat toistaiseksi kalliita.

Lähteet: YLE Helsinki