Kilpailu kiristää nosturiautojen aikatauluja pääkaupunkiseudulla

Kiristyvä kilpailu ja kiire lienevät syynä nosturiautoille viime aikoina sattuneisiin onnettomuuksiin. 25 vuotta kuljetusalalla toimineen tuusulalaisyrittäjän mielestä kilpailu on kiristynyt alan toimijoiden kesken selvästi parin viime vuoden aikana.

Kotimaa
Maanrakennus Katupojat Oy:n nosturiauto Hyrylässä.
Maanrakennus Katupojat Oy:n nosturiauto Hyrylässä.YLE/ Jani Aarnio

Tuusulan Hyrylässä toimivalla Maanrakennus Katupojilla on yhteensä 50 maanrakennus- ja kuljetuskonetta. Näistä kolme toimii nosturiautoina. Suurin yrityksen nosturiautoista painaa reilu 30 tonnia. Helsingin Laajasalon maanantaisen siltaonnettomuuden nosturiauto oli tätä suurempi.

Hyrylästäkin kaikki yrityksen koneet ovat päiväsaikaan työmailla eri puolilla Uuttamaata. Nosturiauton kuljettaja Petri Lehdon työt veivät tiistaina aamupäivällä Helsinkiin.

– Äsken kävin tuolla Malmilla ja hain sieltä yhden polttoainesäiliön. Nyt olen menossa Länsisatamaan hakemaan konetta ja siirtämään sitä.

Nosturin törmäys siltaan kuljettajalla hyvässä muistissa

Tuusulalaisyrityksessä on kokemusta myös oman nosturiauton törmäämisestä siltaan. Nosturiautonkuljettaja Lehdolla on hyvin muistissa oma, toissakeväänä tutun työauton ratissa sattunut onnettomuus. Hänellä on edelleen tallessa vaurioituneesta koneesta onnettomuuden jälkeen otettuja kuvia.

– Siitä se nosturi taipui tuonne taakse ja rikkoi oikeanpuolen hytin kulman. Siinä tuli kaksinkertainen isku eteen ja vielä taakse. Se löi niin kuin hevosenpotkut... tähän silta osui.

Tuusulantiellä sattuneessa onnettomuudessa ei loukkaantunut kukaan, kertoo Lehto.

– Minulla oli turvavyöt silloin kiinni ja se varmaan pelasti. Siinä oli inhimillinen erehdys. Nosturi oli jäänyt liian ylös.

Kova kilpailu kiristää aikatauluja

Kilpailu alalla on kiristynyt viimeisten kahden vuoden aikana ja mukaan on tullut uusia yrittäjiä, sanoo Maanrakennus Katupoikien toimitusjohtaja Jorma Vuorinen.

– Kyllä kilpailu on kova tänä päivänä ja aiheuttaa sen kiireen tietysti. Me työnantajat kovasti tarjotaan töitä ja sattuu tällaisia inhimillisiä virheitä.

30 vuotta työkseen erilaisia ajoneuvoyhdistelmiä kuljettanut Lehto näkee nosturiauton kuljettamisen vaativan erityistä malttia. Katupoikien nosturiautoihin on siltaonnettomuuden jälkeen asennettu varoitusvalot, jotka hälyttävät silloin, kun nosturi on pystyssä. Henkilökuntaa on myös koulutettu lisää.

– Ei siinä jäänyt mitään sellaista traumaa, kun ei kenellekään käynyt mitään. Eri juttu, jos olisi käynyt, varmaan olisi jäänyt, Lehto pohtii.

Mitään täysin varmaa varoitusjärjestelmää nosturiautoissa ei ole olemassa.

– Ääni ja valo, niihin turtuu. Jos tekisi sellaisen systeemin, että nosturissa täytyy olla jalat alhaalla, että silloin vasta nosturia pystyy käyttämään. Sillon minä luulisin, että jäisi pois inhimillinen erehdys, Lehto miettii.

Lähteet: YLE Helsinki