"Youtube-sotilaat" esittelevät Puolustusvoimia

Puolustusvoimat käyttää uusia keinoja esitelläkseen toimintaansa. Näyteikkunana toimii sosiaalinen media, jossa armeija on varustanut videopalvelu Youtuben. Alokkaat voivat erikoiskouluttautua taistelukuvaajiksi.

Kotimaa
Alokkaita jonossa Riihimäen varuskunnan pihalla.
YLE

- Olin Turussa kuvaamassa Merivoimien esikunnassa. Tämän jälkeen mun oli heti lähdettävä Uttiin kuvaamaan helikoptereita - ja kuvaamaan helikopterista.

Näin päiväänsä armeijan harmaissa esittelee korpraali Thomas Litchfield. Hän on yksi kolmesta varusmiehestä, jotka päätyivät combat camera -miehiksi eli vapaasti suomennettuna taistelukuvaajiksi.

Varusmiehet voivat alokasaikanaan hakea Puolustusvoimissa erityistehtäviin, kuten toimittajaksi, atk-tukihenkilöksi tai vaikkapa graafikoksi. Vähintään 9 kuukautta palveleva taistelukuvaaja ei hinkkaa päivittäin rynnäkkökivääriään, vaan tuottaa esimerkiksi videomateriaalia sotaharjoituksista. Silti nykypäivän taistelukuvaajat osaavat myös ampua, joten he eroavat maailmansotien aikaisista kuvaajista, joilla ei useinkaan ollut sotataitoja, valaisee Pääesikunnan viestintäosaston tuottaja Tommi Kangasmaa.

Puolustusvoimat on kouluttanut varusmiehiä Pääesikunnan combat camera -yksikössään vuodesta 2004. Hakijoita on ollut saapumiserää kohti toistakymmentä, kertoo tuottaja Kangasmaa. Hänen mukaansa kuvaajayksikköä ei ole mainostettu kovinkaan tehokkaasti armeijan sisällä saati ulkopuolella. Tietoa mahdollisuudesta kehittää mediataitojaan armeijassa Kangasmaa suunnittelee vievänsä kevään aikana alan kouluihin.

Kansan keskuuteen, mars, mars!

Tuottaja Tommi Kangasmaa uskoo, että taistelukameraryhmän avulla Puolustusvoimat voidaan esitellä kansalle aseiden kiiltävää pintaa syvemmältä.

- Tähän asti armeijan visuaalinen ilmaisu kotimaassa ja maailmallakin on ollut hyvin pitkälti sitä, että näytämme paljon kalustoa, johon kansalaiset ajattelevat verorahojensa uppoavan. Me haluamme kertoa ihmisistä kaluston takana.

Määrärahoja medianäkyvyyteen ei ole lisätty, vaan Puolustusvoimat haluaa kohdentaa esilläolonsa sinne, missä veronmaksajat ovat, kertoo pääesikunnan viestintäjohtaja Jyrki Heinonen.

- Haluamme olla hyvin kattavasti esillä kaikilla kanavilla, joita nyky-yhteiskunnassa on tarjolla. Meillä on työ alkanut nyt Youtubessa ja muiden sosiaalisten medioiden käyttöönottoa tutkitaan parhaillaan.

Puolustusvoimien oma Youtube-kanava ei ole Heinosen mukaan salainen propaganda-ase.

- Haluamme kyllä vaikuttaa ihmisten mieliin, mutta pääasia on rehellisesti näyttää, mitä Puolustusvoimissa teemme.

Youtubessa on esillä taistelukameraryhmän tuotoksia. Viime vuoden loppupuolella avatulla sivustolla on tällä hetkellä neljännesmiljoona vierailijaa.

- Pidimme tavoitteena, että asevelvolliset nuoret olisivat tuotantojemme ykköskohde, mutta siellä on ollut yleisöä kaikista ikäryhmistä. Palaute, jota olemme saaneet, on ollut erittäin kiittävää.

Lähteet: YLE Uutiset / Aleksi Hakala