Kylie tarjosi täyslaidallisen hyvää viihdettä

Kymmenen metrin korkeuteen kohonneet suihkulähteet ja antiikin kuvastot kruunasivat Kylie Minoguen eilisen Helsingin-konsertin. Visuaalisesti näyttävällä paketilla peiteltiin itse päätähden keskinkertaisuutta, mikä on tälläkin hetkellä yksi pop-teollisuuden trendeistä.

Yle Uutisten artikkeliarkisto

Etenkin suuremman luokan naisartistit ovat viime aikoina pyrkineet ylittämään itsensä toinen toistaan näyttävämmillä livetempuilla: Pink kokeili viime kiertueellaan trapetsitaidetta, Britney Spears tarjosi suorastaan nerokkaan lavarakennelman, Lady Gaga taas luottaa avantgardistiseen hölmöilyyn ja Madonna nyt vaan on luonnonlakeja uhmaava ilmiö. Jo neljällä vuosikymmenellä hittejä tehnyt Kylie Minogue taas rakensi lavalle vesipuiston.

Hiottua videotaidetta

Minoguen Aphrodite - Les Folies 2011-kiertue starttasi viime lauantaina Tanskasta, jossa kritisoitiin shown vielä hieman hitsautumatonta koreografiaa. Nyt tällaisia ongelmia ei ollut, vaan nimikappaleesta liikkeelle lähtenyt konsertti eteni sujuvasti ja tyylilleen uskollisena. Heti alkajaisiksi edelleen tyttömäisen näköinen MInogue putkahti esiin jättiläissimpukasta á la Venus, ja showta teemoitti muutenkin kreikkalainen mytologia sekä antiikin aikainen kitsch-pastissointi.

Huimat taustaprojisoinnit kulminoituivat etenkin The One-kappaleessa: tähtikarttojen, planeettojen ja geometristen elementtien symbioosi kertoi, ettei tyylitajusta, suunnitteluajasta tai rahasta ole ollut puutetta. Minoguella on vankka suosio homopiireissä, ja toisaalta videokuvastollinen ylitarjonta trimmatuista miesvartaloista alkoi jossain vaiheessa jo puuduttaa. Dolce & Gabbanan hyvällä maulla rakennettu, viimeistäkin yksityiskohtaa myöten mietitty retropuvustus oli nautinnollista havainnoitavaa, haute couturea parhaimmillaan.

Kylie jazzasi ja rokkasi

Shown yllätyksiin kuului jazz-versio Slow-biisistä, ja Minoguen tähänastisen uran ehkäpä suurimmasta hitistä, Can't Get You Out Of My Headista vedettiin hyvinkin jyräävä ja rokkaava versio. Dream popin kanssa flirttailevan I Believe In Youn aikana Minogue taas seilasi ympäri lavaa muskelimiesten vetämissä vaunuissa.

Makoisa versio Eurythmicsin There Must Be An Angel-klassikosta taas hymyilytti itse kutakin häpeämättömällä itseironiallaan ja aidosti hauskalla party-meiningillään.

Oman konserttinsa statisti

Kukaan ei varmasti ole sitä mieltä, että Kylie Minogue olisi aidosti lahjakas taiteilija ja kuten Britney Spearsinkin kohdalla, artisti jäi statistiksi omassa konsertissaan: tähti osaa muutaman sulavan ja muutaman vähemmän sulavan tanssiliikkeen, ja ties millaisten filttereiden lävitse prosessoitu minnihiirimäinen ääni kattaa pari sävelaskelta. MInoguen tulkinta If You Don't Love Me-slovarista ei esimerkiksi kauheasti erottunut kantakapakan karaokestaran standardisuorituksesta.

Toisaalta Helsingin show todisti, että ammattitaitoinen taustatiimi ja puhtaaseen viihdyttämiseen tähtäävä asenne saavat ihmeitä aikaan. Ja lopun kymmenmetriset, ristiin rastiin velloneet eriväriset suihkulähteet saivat haukkomaan henkeä. Finaali toisaalta myös leimasi ja alleviivasi Minoguen muovisuutta ja steriiliyttä: yksikään vesipisara ei nimittäin tipahtanut itse artistin päälle, mistä oli varmaan tehty matemaattisia laskelmiakin.

Kuulijoita kohtaan oltiin myös armollisia: hieman nolo I Should Be So Lucky-renkutus oli armollisesti jätetty pölyttymään unohdettujen nuotinnosten nurkkaan.

Lähteet: YLE Uutiset/Jussi Mankkinen