Sähköauto tekee asentajista hybridejä

Hybridiautojen yleistyminen ei vielä juuri näy autonasentajien koulutuksessa. Oppilaitokset kuitenkin valmistautuvat autojen muutokseen. Esimerkiksi Jyväskylän ammattioppilaitoksessa autonasentaja- ja sähkäöasentajakoulutukset ovat jo tehneet tunnusteluja.

sähköautot
Yksityiskohta sähköauto Evan sisätiloista.
YLE

Tällä hetkellä JAO kouluttaa autonasentajille sähkö- ja hybridiautoista vain toimintaperiaatteet ja riskit.

- Nyt koulutettavien ei juuri tarvitse tietää sähköautoista, riittää että he tietävät miten sähkö- ja hybridiautot toimivat ja tiedostavat turvallisuusasiat, sanoo autoalan opettaja Matti Pannula Jyväskylän ammattiopistosta.

Sähköautojen tulo tuokin autonasennukseen sähkömiesten riskit. Sähköauto toimii sähkömoottorilla, ja jännitetasot nousevat satoihin voltteihin. Se tarkoittaa, että autonasentajatkin toimivat hengenvaarallisten jännitteiden kanssa.

- Me olemme täällä sähköosaston kanssa pyöritelleet yhteistyömahdollisuuksia, ja heillä on paljon intoa tähän. Ja tottakai heillä on myös korkeajännitepuolen osaamista, Pannula sanoo.

Suomi sähköautolle hankala maa

Sähköautosta uumoillaan vähemmän huoltoa tarvitsevaa kuin polttomoottoriautosta. Toki sähköautossakin on esimerkiksi jarrut ja iskunvaimennus, mutta sähkömoottori ja akut eivät vaadi huoltoa samalla tavalla kuin polttomoottori.

Suomi ei kuitenkaan ole sähköautolle herkkua. Nollan molemmin puolin sahaava keli asettaa haasteita jo nykyistenkin autojen sähköjärjestelmille, mutta vielä suurempi ongelma sähköautolle on pakkanen.

- 30 asteen pakkanen on akuille raakaa. Akkujen kapasiteetista saadaan silloin vain pieni murto osa ulos, ja uskonkin että se tulee olemaan meillä se kovin juttu, Pannula arvioi.

Lähteet: YLE Keski-Suomi