1. yle.fi
  2. Uutiset

Pipon moottoriradan käyttäjät toiveikkaina

Moottoriurheilukeskus Pipon käytön toivotaan jatkuvan vielä vuoden 2016 jälkeenkin. Salpausselän moottorikerhon puheenjohtaja Jari Jerkku korostaa, että alueen käyttö olisi järkevää uuden tierampin valmistumisen jälkeenkin. Kilpailujen määrää on karsittu viidestätoista kymmeneen ja toimintaa keskikesällä on tuntuvasti supistettu aiemmasta.

moottoriurheilu
Motoristi antaa vauhtia soralle
Pippon rata on tuttu monelle motoristille sillä alue on ollut käytössä vuosikymmeniä.YLE / Kristiina Lehto

Pipon keskus on yksi Etelä-Suomen suosituimmista kartingin, motocrossin, speedwayn ja enduron harrastuspaikoista, kertoo Salpausselän Moottorikerhon puheenjohtaja Jari Jerkku

- Erityisesti formula karting-rata on hyvällä paikalla ja erittäin hyväkuntoinen. Motcross-rata on harvinainen, koska se on savipohjainen.

Pelkästään Salpausselän Moottorikerholla on jäseniä noin 500, joista aktiivikuskeja 200-250, formula karting puolella harrastajia on suunnilleen saman verran. Speedwaynkin parissa on 30-40 henkilöä.

- Junioripuolellakin toiminta on todella aktiivista, Jerkku toteaa.

Naapurisopu säilynyt

Jari Jerkun mukaan Pipon rata on pärjännyt suhteellisen hyvin lähistön asukkaiden kanssa. Viimeksi kun ympäristölupaa haettiin vuonna 2003, valituksia meni Vaasan hallinto-oikeuteen saakka. Sen jälkeen on ollut rauhallisempaa eikä valituksia ole tullut kuin muutamia.

Moottoriurheilukeskukselle esitetään uutta ympäristölupaa vuoden 2016 loppuun asti. Lupa edellyttää kuitenkin sitä, että kilpailujen määrää vähennetään edellisen luvan 15 kymmeneen. Edellisessä luvassa edellytettiin 12 hiljaista päivää, nyt hiljaisten päivien määrää on lisätty 39:ään.

- Nyt joudutaan enemmän sopimaan eri lajien kesken milloin kenenkin kilpailupäivä on. Eniten haittaa tulee junioreille ja harrastajille, jotka käyvät arkisin ja päivittäin ajamassa.

- Tietenkin ymmärretään, että lähiseudulla on asukkaita ja kompromisseja on tehtävä, että pystytään heidän kanssaan toimimaan. Tämäkin ratkaisu on siihen nähden tyydyttävä jos vaihtoehtona on, että ei ajeta ollenkaan.

Vuokrasopimus vuosittain katkolla

Jari Jerkun mukaan Pippon käyttäjät haluavat, että rata pysyisi jatkossakin nykyisellä paikallaan, koska siinä on muutakin melua aiheuttavaa toimintaa. Jerkun mielestä ympäristölupa voisi olla voimassa toistaiseksi, sillä haku melumittauksineen on kallis prosessi.

- Ympäristöluvan haku maksaa kaikkine melunmittauksineen 6000-10000 euroa. Meillä on kaupungin kanssa vuokrasopimus, joka on vuosittain katkolla. Mielestämme sen pitäisi riittää, ja jos moottoritielle tulee radan kohdalle ramppi. Asiat pitäisi pohtia uudestaan.

- Seuraava asia onkin se, että lähdemme maankäytön juttusille tiedustelemaan, voimmeko me olla siellä teiden risteyksessä, jos ramppi siihen tulee. Maailmallahan moottoriurheiluradat on keskitetty paikoille, esimerkiksi lentokenttien läheisyyteen, joissa on melua muutenkin.

Lähteet: YLE Lahti

Lue seuraavaksi