Alumiini vähentää bussin kulutusta

Kevyt rakenne vähentää huomattavasti linja-auton polttoaineen kulutusta. Koiviston Auton omaa tuotantoa olevien linja-autojen polttoaineenkulutus ja hiilidioksidipäästöt ovat painon vähennyksen ansiosta laskeneet jopa 30 prosenttia. Lukemat ovat lähellä hybriditekniikkaa käyttäviä busseja.

linja-autot
Kabus Oy bussitehdas Lahdessa.

Koiviston Auton tytäryhtiö, konsernin bussit rakentava Kabus Oy aloitti kevytrakenteisten bussien rakentamisen jo vuonna 2002. Ensin tehtiin pikavuoroihin tarvittavia malleja, 2006 Lahden tehtaalta lähtivät liikenteeseen ensimmäiset kaupunkeihin tarkoitetut matalalattiabussit.

Suunnittelun ytimessä olivat polttoaineen kulutuksen ja päästöjen vähentäminen. Näihin voidaan vaikuttaa paljon reittisuunnittelulla ja kuljettajien taloudellisen ajon koulutuksella, mutta bussin painolla on suuri merkitys.

- Meidän bussi painaa jopa 3 tonnia vähemmän, mitä keskivertobussi. Tulokseen on päästy käyttämällä korissa ja alustassa paljon alumiinia, terästä on vähän, kertoo tehtaanjohta Heikki Salaterä Kabus Oy:stä.

Tällä hetkellä yhtiöllä on ajossa vajaa parisataa kevytrakennebussia ja uusia valmistuu Lahdesta 30 kappaleen vuosivauhtia. Niiden avulla yhtiö sanoo saaneensa tuntuvat säästöjä niin polttoainemenoissa kuin hiilidioksidipäästöissäkin.

- Kevytrakennebussi kuluttaa jopa 30 prosenttia vähemmän dieseliä vuodessa ja samassa suhteessa vähänevät myös päästöt. Rahassa siitä on kertynyt jo miljoonia euroa, iloitsee Koiviston Auton toimitusjohtaja Mikko Markkula.

Toimitusjohtajan mukaan kevytrakennebussin kulutus ja päästöt vastaavat nykyisten ja markkinoille tulossa olevien hybridibussien lukemia. Tästä huolimatta, yhtiö on kehitellyt myös hybriditekniikkaa, jarruenergiaa hyödyntävää bussia.

- Yhtä prototyyppiä on testattu ja toisesta on ollut puhetta, mutta aikatauluista ei ole tietoa, kertoo Markkula.

Lähteet: YLE Lahti