Marimekko esittäytyy koko värikkyydessään

Maamme tunnetuimpiin yrityksiin kuuluva Marimekko täyttää tänä vuonna 60 vuotta. Juhlan kunniaksi Designmuseossa Helsingissä on avattu näyttely nimeltä Marimekkoelämää, 60 vuotta väriä, raitaa ja muotoja. Näyttely on aikamatka yrityksen historiaan ja sen tuotteisiin.

kulttuuri
Mekkoja Designmuseossa, taustalla painokankaita ripustettuina seinälle.
Designmuseon Marimekkoelämää, 60 vuotta väriä, raitaa ja muotoja -näyttelyn kirkasta väriloistoa.YLE

Designmuseoon on levittäytynyt suomalaisista suomalaisin yritys, Marimekko. 60-vuotiaalla pienehköllä firmalla on kokoonsa nähden megalomaaninen maine. Sen ovat luoneet vahvat naiset, valovoimaiset johtajat ja lahjakkaat suunnittelijat.

Marimekon tarina alkoi 50-luvulla, kun Marimekon luoja, Armi Ratia julisti muodin esikuvan, Pariisin pannaan. Ratialle vaatteen tuli olla ennen kaikkea käytännöllinen, mukava - ja piilottaa liikakilot.

Ratian pukeutumisfilosofia oli antimuotia, sanoo Designmuseon johtaja Marianne Aav.

- Armi Ratialla ajatuksena oli, että luodaan vaatteita jotka eivät ole sidottuja muotioikkuihin vaan niitä voi käyttää vuodesta toiseen.

Epänaisellisia säkkejä, navettatakkeja

Vaikka marimekkoja siellä täällä julkisuudessa haukuttiinkin säkeiksi ja navettatakeiksi, kelpasivat ne kuitenkin tulevalle Yhdysvaltain presidentin puolisolle Jacqueline Kennedylle. Häntä kritisoitiin mediassa kalliista vaatemaustaan. Niinpä rouva Kennedy osti yhdeksän edullista Marimekkoa ja esiintyi niissä, jotta kansa näki hänen osaavan pukeutua vaatimattomamminkin.

Nyt Jacqueline Kennedyn mekoista kaksi on esillä Designmuseossa, esittelee näyttelyarkkitehti Harri Kivilinna.

- Nämä ovat Vuokko Nurmesniemen suunnittelemat mekot, Leikki ja Heiluhelma. Rouva Kennedy oli antanut ne sihteerilleen, joka puolestaan lahjoitti mekot huutokauppaan USA:ssa. Sieltä me ne ostimme.

Jacqueline Kennedylle mekot olivat vain vaalitemppu kiihkeässä presidenttitaistossa, mutta Marimekolle tempauksen tuoma julkisuus tiesi läpimurtoa.

Marikansa syntyy

Marivaatteista alettiin Yhdysvalloissa puhua älymystön univormuna ja Suomessa Mari-lookkiin pukeutuivat vuorollaan niin feministit, kulttuuriväki kuin vasemmistoradikaalitkin.

1970-luvulle tultaessa Marimekkoon hurahti jo koko Suomen kansa: oli Mariverhoja ikkunoissa ja Marikankaita pöytäliinoina. Ihmiset vauvasta vaariin hakeutuivat Tasaraita-trikoopaitoihin.

1980-luvulla Amer-konsernin omistuksessa Marimekon perusidea, vahva design ja selkeä tunnistettava tyyli, oli hämärtyä, mutta monen mutkan jälkeen Marimekko on jälleen hyvässä vedossa.

Unikko-kuosin tuotanto oli vaakalaudalla

Marimekon värikkääseen historiaan liittyy monta kiinnostavaa tarinaa, joihin voi tutustua myös Desingmuseon näyttelyssä. Marianne Aav paljastaa, että Marimekon suosikkituotteiden synty on toisinaan ollut hieman sattuman kauppaa.

- Erittäin suositusta Unikko-kankaasta kerrotaan, että Maija Isola ikään kuin piruuttaan teki sellaisen kukkakuosin, jota Armi Ratia ei oikeastaan ollenkaan hyväksynyt Marimekon tuotantoon. Sitten se kuitenkin otettiin tuotantoon, ja on osoittautunut, että se oli erittäin onnistunut valinta. Siitä on tullut yksi kaikkien aikojen suosituimmista.

Mikä on Marimekon suosion salaisuus?

Mikä on pitänyt 60-vuotiaan Marimekon pinnalla? Mikä on Marimekon painokuosien, vaatteiden ja koko tuoteperheen pitkän iän salaisuus Suomessa? Designmuseon johtaja, Marianne Aav miettii pitkään ennen kuin vastaa.

- Suomalaisten kaipuu kesään! Suuri osa Marimekon vaatteista on raikkaita ja kesään liittyviä. Siinä on varmasti se kontrasti suomalaisen pelkistyneisyyden ja karun luonnon ja sitten Marimekon edustaman värikylläisyyden ja raikkauden välillä. Marimekko saa meidät irrottelemaan ja iloisiksi.

.

Tilanpuutteen vuoksi Marimekko-aarteet lojuvat varastojen uumenissa

Marimekko-näyttelystä voi veikata yleisöhittiä, sillä kun Designmuseon kävijöiltä kysytään, mitä he haluaisivat museossa nähdä, on ykköstoiveena useimmiten Marimekko-näyttely.

Museon kokoelmissa onkin yli 4000 Marimekko-esinettä, mutta yleensä niitä joudutaan säilyttämään varastossa. Designmuseon tilanpuutteesta on puhuttu jo pitkään.

- Marimekko-näyttelyssä näkee, miten runsaat meidän kokoelmat ovat. Miten hienot ja upeat pysyvät näyttelyt me saisimmekaan, jos meillä olisi siihen kunnolliset tilat. Me pystymme tietysti tällä tavalla erikoisnäyttelyissä kierrättämään kokoelmia, mutta tietysti ihanne olisi, että voisimme pitää niitä jatkuvasti esillä.

Marimekon 60-vuotisnäyttelyn on kaavailtu lähtevän kierrokselle myös muualle kotimaahan ja sekä Eurooppaan ja Aasiaan.

Lähteet: YLE Uutiset/Satu-Lotta Peltola ja Maija Lielahti