1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Laktoositon maito

Kaslink Foods laajentaa laktoosittoman maidon markkinoille

Kouvolalaisen Kaslink Foodsin menestystarina jatkuu. Yritys aikoo viisinkertaistaa tuotantonsa laktoosittomalla maidolla.

Kuva: YLE Antti Kolppo

Kaslink Foods aloitti kymmenen vuotta sitten Korialla kahden hengen perheyrityksenä. Nyt työntekijöitä on lähes 50 ja liikevaihto 12 miljoonaa. Kaslink löysi markkinaraon kauppaketjujen tuotemerkkejen valmistuksesta. Nyt sen tuotteet leviävät koko maahan Pirkan ja Rainbow:n pakkauksissa.

-Tällä alalla ei ole kilpailijoita. Jos me emme valmistaisi näitä, niin ne tehtäisi ulkomailla, sanoo toimitusjohtaja Raino Kukkonen.

Lama-aika nosti kauppaketjujen edullisten tuotemerkkien kysyntää. Se siivitti myös Kaslinkin kasvua. Viimeiset viisi vuotta tuotanto on kasvanut 40 %:n vuosivauhdilla. Keväällä alkavan laktoosittoman maidon valmistus viisinkertaistaa tuotannon 50:een miljoonaan litraan vuodessa.

Iskukuumennetun maidon ottaminen tuotantoon viisi vuotta sitten oli menestys. Myös laktoosittoman maidon kulutuksen odotetaan kasvavan. Nyt sitä valmistavat vain Valio ja Arla.

-Joka seitsemäs Suomessa ostettu maitolitra on laktoositon, sanoo johtaja Tuomas Kukkonen.

Kymenlaakson meijerit ovat hiljentyneet viimeisen 15 vuoden aikana. Raino Kukkosen mukaan Kaslink on omalta osaltaan palauttamassa meijeritoimintaa. Yritys ostaa tosin maidon maakunnan ulkopuolelta, kolmelta suomalaiselta meijeriltä.

-Kymenlaaksossa tuotetaan 250 miljoonaa litraa maitoa vuodessa. Nyt se kaikki kuljetetaan maakunnan ulkopuolelle. Jos maito jalostettaisi täällä, syntyisi ainakin 300 työpaikkaa, laskee Raino Kukkonen.

Kaslink Foodsilla on menossa sukupolven vaihdos. Tuomas Kukkonen uskoo, että kauppaketjujen tuotemerkeillä on Suomessa vielä kasvun varaa.

-Suomessa ketjujen tuotemerkkien kysyntä on noussut 15 prosenttiin. Esimerkiksi Sveitsissä se on 70, Tuomas Kukkonen sanoo.