Digitasa-arvo ei toteudu kouluissa

Koulujen välillä on iso ero tietotekniikan käytössä. Opetushallitus on huolestunut siitä, että Suomi on jäänyt tietotekniikan opetuskäytössä muista jälkeen. Kokkolassa hyödynnetään tablettitietokoneita kielten opetuksessa.

Kotimaa
Henkilö käyttämässä tablet-tietokonetta.
Yle

Tietotekniikan käyttö opetuksessa peruskoulussa vaihtelee suuresti kunnittain ja kouluittain. Osassa kuntia ja kouluja tietokoneiden opetuskäyttöön ei erityisesti satsata. Toisissa taas testataan aktiivisesti tuoreimpia uutuuksia. Esimerkiksi Kokkolan ruotsinkielinen lukio on koko maan kehityksen etunenässä, kun oppilaat kokeilevat tablettitietokoneita eli lukualustoja kieltenopiskelussa.

Opetushallituksessa puolestaan ollaan huolissaan koulujen eriparisesta kehityksestä tietotekniikassa. Hidastunut tahti näkyy jo kansainvälisesti.

- Viestintätekniikan opetuskäytössä Suomi ei ole kansainvälisesti kärjessä, OECD-maissa noin keskitasolla ja Pohjoismaista viimeisenä tällä hetkellä, sanoo opetusneuvos Kaisa Vähähyyppä.

Vähähyypän mielestä tekniikan kärkisijoilla oleminen eri vertailulistoilla ei ole itsetarkoitus, mutta tärkeä asia kuitenkin.

- Digitaalinen lukutaito on tärkeä oppia jo koulussa. Se on aivan lähes jo yhtä merkittävä kuin tämä perinteinen lukitaito nykyään.

Lähteet: YLE Keski-Pohjanmaa