Homovastainen kampanja kuohuttaa netissä

Kristillisten nuortenjärjestöjen homovastainen kampanja herättää hämmennystä. Seksuaalista tasavertaisuutta ajava Seta tyrmää internetissä leviävän kampanjan ja evankelisluterilainen kirkko sanoo kampanjaa epäonnistuneeksi. Kampanjan järjestäjät vakuuttavat, ettei tarkoitus ole kampanjoida homoja vastaan.

Kotimaa
Nuori nainen katsoo sillalta jäätä
Evankelisluterilaisessa kirkossa kampanjaa pidetään epäonnistuneena.

" Joku murhaaja pystyy tekemään parannuksen niin miksei joku homokin. On siitä jo varmaan kolme vuotta kun mä olen tuntenut olevani ihan täysumpiheterero, et sillee..."

Kristillisten järjestöjen kampanjavideossa 20-vuotias "Anni" kertoo, kuinka hän luopui uskon avulla biseksuaalisuudestaan. Internetissä julkaistu Älä alistu -kampanja kehottaa seksuaali-identiteettiään pohtivia nuoria olemaan alistumatta elämään Raamatun vastaisesti eli homoseksuaaleina.

Kampanjan vetäjät kuitenkin kieltävät asettuvansa mitään ryhmää vastaan.

- Me uskotaan, että jokainen ihminen on äärettömän arvokas Jumalan kuvana. Sen takia me tahdomme rohkaista jokaista elämään itse omaa elämäänsä, vakuuttaa kampanjan järjestäjiin kuuluva, kristillisen nuortenmedian Nuotan päätoimittaja Mika Falk.

Oma elämä ei kuitenkaan Falkin mukaan tarkoita elämää homoseksuaalina.

- Me nähdään, että Raamattu kertoo, ettei se ole se tapa, jolla Jumala on tarkoittanut ihmistä elämään. Jumala on tarkoittanut miehen ja naisen solmimaan avioliiton.

Vahingollisia vaikutuksia nuoriin

Seksuaalista tasavertaisuutta ajavan Setan puheenjohtaja Outi Hannula pitää kampanjaa valitettavana.

- Sen sanoma on juuri päinvastainen mitä pitäisi nuorille sanoa. Ihminen on parhaimmillaan silloin kun hän saa olla se, mikä hän on eikä kenelläkään ole tarvetta muuttaa seksuaalista suuntautumistaan. Suomessa voi elää hyvin heterona, homona tai biseksuaalina, Hannula sanoo.

Hannulan mukaan kampanjalla voi olla vahingollisia vaikutuksia nuoriin.

- Nimenomaan nuorille pitäisi sanoa, että jokainen saa olla sellainen kuin on ja tulla hyväksytyksi siinä.

Evankelisluterilainen kirkko pitää järjestöjen kampanjaa epäonnistuneena mutta ei usko, että se voisi johtaa laajoihin kirkosta eroamisiin.

- Kampanjan ongelmana on se, että se näyttää tekevän yhdestä tapauksesta mallin. Tämän ihmisen tapa etsiä seksuaalisuuttaan ja tehdä siitä löytöjä näyttää estävän muita esittämästä kysymyksiä ja tehdä toisenlaisia löytöjä, toteaa Turun arkkihiippakunnan piispa Kaarlo Kalliala.

Kampanjan järjestäjät saavat tukea kirkolta

Kristillisen nuorten median lisäksi kampanjan järjestäjiin kuuluu kuusi järjestöä. Niistä kaksi eli Suomen luterilainen evankeliumiyhdistys ja Suomen evankelisluterilainen kansanlähetys toimivat kirkon piirissä ja kirkko rahoittaa osittain niiden toimintaa.

Esimerkiksi evankeliumiyhdistys järjestää nuorten suurikokoista Maata näkyvissä -festivaalia. Piispa Kaarlo Kallialan mukaan kirkon tuki järjestöille on kuitenkin vähäinen.

- Totta kai ne ovat pääasiassa omarahoitteisia. Ihan selvää, että tämä kaltaisille projekteille olisi turha hakea projektirahaa, Kalliala toteaa.

Kampanjan takana ovat myös Opiskelija- ja koululaislähetys, Suomen Raamattuopiston nuorisotyö, Patmos Lähetyssäätiö ja Suomen Luther -säätiö.

Lähteet: YLE Uutiset / Mari Mäkinen