Levy-yhtiöille tulvii demoja - harvalle levytyssopimus

Suomalaiset levy-yhtiöt saavat yhtyeiltä ja laulajilta satoja näytelevyjä eli demoja vuosittain. Vain hyvin harva halukas saa levytyssopimuksen. Uusia tulokkaita "löydetään" yhä enemmän myös muulla tavoin kuin tarjottujen demojen perusteella.

musiikki
Universalin työntekijä selaa levy-yhtiöön postitettuja demoja.
Suomalaiset levy-yhtiöt saavat vuosittain satoja esittelylevyjä levytyssopimusta toivovilta yhtyeiltä ja laulajilta. Näytelevyt ovat yhä useammin digitaalisessa muodossa. Kuitenkin vain harva muusikko tai yhtye pääsee lopulta tekemään levyä.

Suuret levy-yhtiöt vastaanottavat kuukausittain kymmeniä demoja artisteilta ja yhtyeiltä, joiden haaveena on saada levytyssopimus ja päästä tekemään kokopitkä levy. Postitettujen cd-levyjen määrä on huomattavasti vähentynyt. Laulu- ja soittotaitonäytteistä merkittävä osa tulee nykyisin digitaalisesti; sähköpostina, nettilinkkeinä, mp3-muodossa. Esimerkiksi levy-yhtiö Sony ilmoittaa internet-sivuillaan vastaanottavansa demoja vain mp3-muodossa.

Englanninkielistä rockia tarjotaan eniten

Musiikkityylit vaihtelevat laidasta laitaan.

-Kyllä nykyisin suurin osa demoista on englanninkielistä rockia. Kyllä me aika metallivoittoinen maa olemme edelleen. Eniten tarjotaan kitararockia ja metallimusiikkia, levy-yhtiö EMI:n tuotantopäällikkö Jukka Hynynen kertoo.

-Tarjolla on kaikkea, ihan täydellisen kuran ja todella laadukkaan musiikin väliltä, toteaa levy-yhtiö Universalin toimitusjohtaja Jarkko Nordlund

Tekniseltä tasoltaan lähetetyt näytelevyt ovat entistä korkeatasoisempia. Jukka Hynynen muistuttaa, että vaikka yhtye kuulostaisikin sen perusteella hyvältä, matka äänitysstudioon on vielä pitkä.

-Se on tosi pitkä prosessi demon saamisesta levytyssopimukseen, siinä on monta pykälää välissä. Artistiin tutustutaan ja yhdessä tutkitaan, onko meillä yhteinen tulevaisuus ja mihin esiintyjä voi kehittyä.

-Levyttämisessä puhutaan jäävuorenhuipusta, rajatusta joukosta, mutta sitäkin terävimmästä kärjestä, Jarkko Nordlund vahvistaa.

Levy-yhtiö seuraa sosiaalista mediaa

Demojen lisäksi yhtyeitä "löydetään" myös muuta kautta. Levy-yhtiöiden työntekijät seuraavat aktiivisesti kaikkea, mitä musiikin saralla tapahtuu.

- Saamme paljon vinkkejä keikkajärjestäjiltä. Seuraamme tarkkaan sosiaalista mediaa, kenen ympärillä on kuhinaa ja kiinnostusta, Jarkko Nordlund sanoo.

Kaikista demojaan tarjoavista saattaa vain muutama vuodessa yltää levytyssopimukseen. Perusedellytyksenä ovat aitous ja esiintymiskarisma.

-On oltava sanottavaa sekä musiikissa että sanoituksessa, jotain annettavaa. Se on varmasti ensimmäinen lähtökohta, josta jotakin voi saavuttaa, sanoo tuotantopäällikkö Jukka Hynynen .

Levy-yhtiöt antavat nettisivuillaan ohjeita demojen tekemisestä sekä siitä, miten, minne ja missä muodossa demoja kannattaa lähettää.

Lähteet: YLE Uutiset/ Minna Rinta-Tassi