Mopoautot kestävät huonosti Suomen talvea

Mopoautot työllistävät runsaasti autokorjaamoja. Mopoautot on valmistettu Keski-Euroopassa eikä niitä ole suunniteltu Suomen talviolosuhteisiin. Mopoautoja on liikenteessä jo yli 4 000. Yleistymisen myötä mopoauto joutuu yhä useammin kolariin. Vuonna 2009 Suomessa tapahtui 160 kolaria, jossa mopoauto oli osallisena.

tiede
Mopoautoja korjaamolla
Mopoautot työllistävät autokorjaamoja.YLE / Samuli Holopainen
Mopoautoja korjaamolla
Mopoautot työllistävät runsaasti autokorjaamoja.

Mototurku Oy:n korjaamohallissa työn alla oli perjantaina kolme mopoautoa. Yksi oli korjaamolla nokkavaurion takia, toisesta moottorin tärinä oli katkaissut pakoputken, kolmannessa korjattiin viallista tuulilasin pyyhkijää.

- Kaksisylinterinen kaksitahtimoottori aiheuttaa varsinkin kylmänä käydessään melkoiset värinät. Nyt tämä on johtanut pakoputken katkeamiseen, kertoo asentaja Timo Kivelä.

Lohkolämmitin tarpeen

Kivelä muistuttaa, että mopoautoja ei ole suunniteltu lainkaan Suomen talviolosuhteisiin. Italiassa, Ranskassa ja Espanjassa ei ajella 30 asteen pakkasilla. Moottorien kumityynyt ovat näissä oloissa erittäin kovilla. Samaten jarrut, jäähdytyslaitteet ja tuulettajan moottorit ovat tunteneet pakkastalven ankaruuden.

- Mopoautossa olisi hyvä käyttää lohkolämmittäjää. On kuitenkin muistettava, että sitä voi käyttää vain tunnin kerrallaan. Jos lämmitin paahtaa koko yön niin se kiehuttaa moottorin kuivaksi, neuvoo Kivelä.

Yllättävän kestävä

Mopoauton omapaino on vain 350 kiloa. Ulospäin se antaa itsestään heiveröisen vaikutelman. Runko on kuitenkin yllättävän kestävä ja joustava. Se ottaa iskut hyvin vastaan. Kori on joko muovia tai hentoa alumiinia, joten vauriot ovat usein tuntuvia.

- Jos tulee tärsky eteen tai taakse, korjaukseen menee helposti kolme tonnia, muistuttaa Kivelä.

Tänä lumitalvena autojen helmat ovat olleet erityisen kovilla. Koviin lumipenkkoihin ajettaessa etuspoilerit ovat särkyneet herkästi.

Lähteet: YLE Turku