Stockmann: Kansanedustajaehdokas sopii muotimannekiiniksi

Stockmann-konsernin toimitusjohtaja seisoo tytäryhtiö Seppälän mainoskampanjan takana. Luota itseesi -kampanja tuo runsaasti näkyvyyttä kahdelle eduskuntavaaliehdokkaalle: vihreiden Jani Toivolalle ja SDP:n Nasima Razmyarille.

talous
Luota itseesi -kampanjan etusivu Seppälän www-sivuilla. Mallina on SDP:n Nasima Razmyar.
Luota itseesi -kampanja tuo näkyvyyttä kahdelle eduskuntavaaliehdokkaalle: SDP:n Nasima Razmyarille ja vihreiden Jani Toivolalle.Seppälä

Kysyttiinkö emokonsernilta kantaa mainoskampanjaan sitä suunniteltaessa, Stockmann Oyj:n toimitusjohtaja Hannu Penttilä?

Suunnitteluvaiheessa kantaa ei ole kysytty. Tytäryhtiöt tekevät itsenäisesti omaa markkinointiaan. Tässä on haettu itseluottamusta ja rohkeutta, ja valittu henkilöt siltä pohjalta. Eduskuntavaaliehdokkuus on käynyt ilmi myöhemmin, mutta sen ei ole annettu häiritä.

Seison sataprosenttisesti kampanjan takana. Henkilöt sopivat persoonaltaan Seppälän kampanjaan. Mitään muita poliittisia tarkoituksia sillä ei ole.

Kampanjasta uutisoi ensin STT. Seppälän markkinointijohtaja Kati Kivimäki vakuuttaa STT:lle, ettei yrityksellä ole poliittista linjaa. Entä Stockmannilla?

Ei tietenkään. Me olemme neutraaleja kaiken suhteen.

Kampanja näkyy muun muassa katujen varsilla ja aikakauslehdissä. Pitäisikö Stockmannin suoda samanlaista näkyvyyttä myös muiden puolueiden edustajille?

Kuten sanottu, ei näitä (malleja) ole poliittisesti valittu, vaan näiden henkilöiden ja heidän julkisuuden tekemisiensä ja profiiliensa kautta. Me emme poliittisten suuntausten perusteella valitse mallejamme eikä kampanjoita eikä tietenkään tässäkään tapauksessa tehdä niin.

Stockmann on pörssiyhtiö. Eikö ole mahdollista, että osakkeenomistajat tulkitsevat kampanjan poliittiseksi teoksi?

En usko, että kukaan tulkitsee. Se on kaukaa haettua ajattelua. Joku yksittäinen ihminen voi tietysti tällä tavalla miettiä. Mutta en usko, että laajat kansanjoukot, joita me tavoittelemme, miettivät asiaa niin.

Onko Stockmannilla historian saatossa ollut muita vaaliehdokkaita kampanjoissaan?

Esimerkiksi Akateemisen kirjakaupan kohtaamispaikalla käy joka viikko joku markkinoimassa kirjojaan ja muita asioita. Taatusti sillä lailla on ollut (ehdokkaita esillä), mutta en nyt muista, että tällaisia potretteja olisi ollut julkisuudessa kuin nyt.

Tuleeko samankaltaisia mainoskampanjoita jatkossa lisää?

Jos ihminen on profiililtaan sopiva johonkin kampanjaan, niin ihmisen poliittinen tausta tai ajattelumaailma ei ole esteenä sille, etteikö hän voisi esiintyä Stockmannin kampanjoissa.

Lähteet: YLE Uutiset