Kauppa huolestui luomuruoan saatavuudesta

Asiakas haluaa nyt puhdasta ruokaa, joten isot kauppaketjut yrittävät keksiä keinoja vastata huutoon. Ruoantuottajien mukaan yhteistyö keskusliikkeiden kanssa on ollut nihkeää.

Kotimaa
Fenkolit laatikossa.
Viime viikkoina on perustettu useita hankkeita, joilla yritetään saada pienet tuottajat ja isot kauppaketjut kohtaamaan.

- Esimerkiksi tammi-helmikuussa luomutuotteiden myynti S-ryhmässä kasvoi 35 prosenttia. Ja tämä siitä huolimatta, että meillä on paljon aukkoja tarjonnassa: meillä ei ole riittävästi luomulihaa, luomulihajalosteita, eikä edes luomuleipää siihen nähden miten paljon asiakkaat niitä haluaisivat, kertoo SOK:n valikoimajohtaja Ilkka Alarotu.

Vähittäiskauppa on reagoinut puhtaan ruuan suosioon perustamalla tässä kuussa mittavan koulutushankkeen, jolla parannetaan mikroyritysten kilpailukykyä ja patistetaan näitä yhteistyöhön kauppojen kanssa. Puolivuotisen hankkeen toivotaan tuovan lisää lähiruokaa kauppojen hyllyille.

Kaupan jätit SOK ja Kesko olivat myös perustajajäseninä viime viikolla perustetussa Pro Luomu -yhdistyksessä, joka pyrkii kokoamaan hajanaisen luomutuottajakentän. Yhdistys pyrkii saamaan lisää luomua massojen ulottuville.

Molempien hankkeiden puheenjohtajana toimiva Alarotu uskoo, että kuluttajan kiinnostus ruoan alkuperää kohtaan on kasvanut viimeaikaisten ruokaskandaalien ja vilkkaan lisäainekeskustelun takia.

Luomun myynti on ollut vielä vaisua

Pientuottajien näkövinkkelistä yhteistyö kaupan keskusliikkeiden kanssa on ollut välillä vaikeaa. Luonnonmukaisen tuotannon yhdistäminen keskusliikkeiden vaatimiin isoihin eriin ja alhaisiin hintoihin ei ole ollut yksinkertaista.

Helsingissä tätä dilemmaa yritetään ratkoa rakentamalla eräänlaiseksi Troijan hevoseksi uusi Eat&Joy -maatilatori keskelle uudistunutta Kannelmäen Prismaa.

Valtavat kuluttajavirrat keräävä S-ketjun suurmyymälä saa uusia tuotteita ja lähes 350 pientuottajaa taas tuotteilleen mainion markkinapaikan leipä- ja oluthyllyn välistä omilla ehdoillaan, asioimatta lainkaan keskusliikkeen kanssa.

- Kun vertasimme meidän tuotteitamme Prisman valikoimaan, niin päällekkäisyyksiä ei juurikaan ollut. Nyt pientuottajaruokaa tulee ison kaupan valikoimiin kerralla todella voimakkaasti, kertoo Aki Arjola Eat&Joy maatilatorilta.

Sekä Arjola että Alarotu uskovat, että luomun ja lähiruoan myynti voi kasvaa vielä merkittävästi, sillä toistaiseksi myyntimäärät ovat melko pieniä ja valikoimat rajallisia.

Suomen peltoalasta luomuviljeltyä on noin 7 prosenttia, mutta vähittäiskaupan myynnistä luomua on vasta yksi prosentti.

Lähteet: YLE Uutiset / Markus Tiittula