Lastenelokuvaa markkinoidaan lähes sadan oheistuotteen voimalla

Universal Picturesin ja Illumination Entertainmentin animaatiota ja oikeita näyttelijöitä yhdistelevä lastenelokuva Hop saa Yhdysvalloissa ensi-iltansa lauantaina. Puhuvasta pääsiäispupusta kertova elokuva tähtää lapsikatsojiin ja markkinoikin itseään lukuisten oheistuotteiden kautta.

viihde
Kolme animoitua ninjakania.
Kuva elokuvasta Hop.Universal Pictures

Maailmanlaajuisesti elokuva tekee yhteistyötä peräti 92 yrityksen kanssa, joista jokainen on ottanut elokuvan osaksi valmistamiaan tuotteita.

Illumination-animaatiostudion edellinen, ja samalla ensimmäinen, animaatioelokuva Despicable Me

  • Itse ilkimys oli suuri menestys. Suurten markkinointi- ja lisenssisopimusten takana onkin varmasti toivo menestyksen uusimisesta.

Kriitikoiden arvostelut ovat kuitenkin eronneet edellisestä vahvasti. Despicable Me sai osakseen kriitikoidenkin suosion kun taas Hop on isketty jo lyttyyn. Elokuvan ensi-ilta on Suomessa 22.4. Dubatun elokuvan ääninä kuullaan Antti Tuiskua ja Samuli Vauramoa.

Lapsiyleisö tosin voi olla eri mieltä keski-ikäisten mieskriitikoiden kanssa. Jos puhuva pupu ei vielä ole tuttu, ei ole syytä huoleen, sillä pian sen löytää vähän kaikkialta:

  • Bokados (Meksiko) – Elokuvan mainos kolmeen miljoonaan snack-pakettiin, suuri näkyvyys kaupoissa ja ulkomainos-, radio- ja tv-kampanjat.

  • Bolthouse Farms (USA) – Elokuvan mainostusta yli 20 miljoonassa kassissa.

  • Bakery Craft (USA) – Leivontapaketteja, sekä syötäviä että metallisia koristeita leivonnaisiin

  • Build-A-Bear Workshops (USA, Kanada & UK) – Mahdollisuus tehdä oma pääsiäispupu-pehmolelu. Sille löytyy myös vaatteita ja asusteita. Pehmolelussa on myös äänisiru, joka soittaa elokuvan tunnuskappaletta ”I Want Candy”

  • Create A Treat (USA) – Keksien koristeluun tarkoitettu tuotepaketti;

  • Editora Alto Astral (Brasilia) – Värityskirjoja, puuhakirjoja ja tarroja.

  • Five Mile Press (Australia) – Hop-kirjoja, tarrakirjoja, värityskirjoja ja tehtäväkirjoja

  • Flunch Restaurants (Ranska) – Promootiota 220:ssa ketjuun kuuluvassa ravintolassa mainoksin, sekä keräilyleluin.

  • Frankford (USA & Chile) – Suuri määrä makeistuotteita. Yritys myy myös pääsiäiskoreja.

  • Funrise (USA) – Pehmoleluja, figuureja, leluja ja oheistuotteita pääsiäskoreihin.

  • Garan (USA) – Poikien ja tyttöjen t-paitoja ja muita asuja;

  • Hallmark (USA) – Elokuvaa markkinoivia onnittelukortteja.

  • The Hershey Company (USA) – Suklaalevyjä ja pääsiäismunia.

  • Holiday Inn (UK & Saksa) – Elokuvaa markkinoidaan yli 250 hotellissa huoneiden avainkortteihin painetuin mainoksin. Avainkortteja painetaan 1.5 miljoonaa kappaletta.

  • Hungry Jack (Australia) – Keröilyleluja ja mainoksia yli 300:ssa ravintolassa , TV-spotteja

  • Interactive Game/505 Games (Maailmanlaajuinen) – Nintendo DS -peli.

  • Just Premiums (Australia) – Pehmoleluja ja muita leluja tavarataloketjulle;

  • Keystone Bakery (USA) – Elokuvan markkinointimateriaalilla paketoituja ja koristeltuja keksejä;

  • Kraft Foods (USA) – Elokuvaa tuodaan esille tuotteiden TV-mainoksissa, sekä perhetuotteiden paketeissa.

  • Krispy Kreme (Meksiko) – Mainosmateriaalia 60:ssä liikkeessä sekä erityinen Hop-donitsi.

  • Lakomka (Saksa) – Mainos 10 miljoonassa suklaatuotteessa.

  • Lindt Chocolates (Italia, Sveitsi & UK) – Suklaajätin ensimmäinen promootioyhteistyö elokuvan kanssa. Huomattavaa markkinointitukea elokuvalle vähittäismyyjien kautta ja mainokset suurimpiin supermarketteihin.

  • Little Brown (USA) – Kovakantisia satukirjoja pienille lapsille.

  • M&M Meat Shops (Kanada) – Kanadan suurin pakastetuoteketju tukee elokuvaa julistein, mainoslehtisin ja online-mainonnalla.

  • Park Avenue Confectionery (Australia) – Värityskirjoja ja lahjapaketti, joka sisältää mukin ja pääsiäismunia.

  • PCO Group (Eurooppa) – Elokuvateattereihin Hop-elokuvaa mainostavia popcorn-tötteröitä, laatikoita, juomamukeja, tarjoitinpapereita ja pillejä, joissa on elokuvan hahmoja pieninä figuureina.

  • Random House (Saksa) – äänikirjoja

  • Reckitt Benckiser (Alankomaat) – Myymälämainontaa ketjun 380 liikkeeseen, sekä tukea TV-mainonnan avulla.

  • Social Game/Play Social (Maailmanlaajuinen) – Facebook-peli

  • Teleflora (USA) – Kukkien ostajalle ilmainen pääsy Hop-elokuvaa katsomaan. Tarjous on kaikissa myymälöissä, sekä yrityksen nettisivuilla.

  • TIM (Italia) –Italian johtava teleoperaattori tukee elokuvan mainontaa suurella ulkokampanjalla, sekä TV- ja radio-spotein.

  • Time Frame Clothing (Australia) – Poikien, tyttöjen ja vauvojen vaatteita.

  • Topsville (USA) – Tyttöjen t-paitoja ja vaatteita.

  • Townley (USA) – Kauneustuotteita, kuten kosmetiikkaa, huulikiiltoa, kynsilakkaa ja muuta.

  • Winners & Home Sense (Kanada) – Yritys markkinoi elokuvaa myymäläjulisteilla, sanomalehtimainonnalla, nettimainoksin ja sähköpostitse.

Lähteet: YLE Uutiset