1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. viihde

Lastenelokuvaa markkinoidaan lähes sadan oheistuotteen voimalla

Universal Picturesin ja Illumination Entertainmentin animaatiota ja oikeita näyttelijöitä yhdistelevä lastenelokuva Hop saa Yhdysvalloissa ensi-iltansa lauantaina. Puhuvasta pääsiäispupusta kertova elokuva tähtää lapsikatsojiin ja markkinoikin itseään lukuisten oheistuotteiden kautta.

Kuva elokuvasta Hop. Kuva: Universal Pictures

Maailmanlaajuisesti elokuva tekee yhteistyötä peräti 92 yrityksen kanssa, joista jokainen on ottanut elokuvan osaksi valmistamiaan tuotteita.

Illumination-animaatiostudion edellinen, ja samalla ensimmäinen, animaatioelokuva Despicable Me

  • Itse ilkimys oli suuri menestys. Suurten markkinointi- ja lisenssisopimusten takana onkin varmasti toivo menestyksen uusimisesta.

Kriitikoiden arvostelut ovat kuitenkin eronneet edellisestä vahvasti. Despicable Me sai osakseen kriitikoidenkin suosion kun taas Hop on isketty jo lyttyyn. Elokuvan ensi-ilta on Suomessa 22.4. Dubatun elokuvan ääninä kuullaan Antti Tuiskua ja Samuli Vauramoa.

Lapsiyleisö tosin voi olla eri mieltä keski-ikäisten mieskriitikoiden kanssa. Jos puhuva pupu ei vielä ole tuttu, ei ole syytä huoleen, sillä pian sen löytää vähän kaikkialta:

  • Bokados (Meksiko) – Elokuvan mainos kolmeen miljoonaan snack-pakettiin, suuri näkyvyys kaupoissa ja ulkomainos-, radio- ja tv-kampanjat.
  • Bolthouse Farms (USA) – Elokuvan mainostusta yli 20 miljoonassa kassissa.
  • Bakery Craft (USA) – Leivontapaketteja, sekä syötäviä että metallisia koristeita leivonnaisiin
  • Build-A-Bear Workshops (USA, Kanada & UK) – Mahdollisuus tehdä oma pääsiäispupu-pehmolelu. Sille löytyy myös vaatteita ja asusteita. Pehmolelussa on myös äänisiru, joka soittaa elokuvan tunnuskappaletta ”I Want Candy”
  • Create A Treat (USA) – Keksien koristeluun tarkoitettu tuotepaketti;
  • Editora Alto Astral (Brasilia) – Värityskirjoja, puuhakirjoja ja tarroja.
  • Five Mile Press (Australia) – Hop-kirjoja, tarrakirjoja, värityskirjoja ja tehtäväkirjoja
  • Flunch Restaurants (Ranska) – Promootiota 220:ssa ketjuun kuuluvassa ravintolassa mainoksin, sekä keräilyleluin.
  • Frankford (USA & Chile) – Suuri määrä makeistuotteita. Yritys myy myös pääsiäiskoreja.
  • Funrise (USA) – Pehmoleluja, figuureja, leluja ja oheistuotteita pääsiäskoreihin.
  • Garan (USA) – Poikien ja tyttöjen t-paitoja ja muita asuja;
  • Hallmark (USA) – Elokuvaa markkinoivia onnittelukortteja.
  • The Hershey Company (USA) – Suklaalevyjä ja pääsiäismunia.
  • Holiday Inn (UK & Saksa) – Elokuvaa markkinoidaan yli 250 hotellissa huoneiden avainkortteihin painetuin mainoksin. Avainkortteja painetaan 1.5 miljoonaa kappaletta.
  • Hungry Jack (Australia) – Keröilyleluja ja mainoksia yli 300:ssa ravintolassa , TV-spotteja
  • Interactive Game/505 Games (Maailmanlaajuinen) – Nintendo DS -peli.
  • Just Premiums (Australia) – Pehmoleluja ja muita leluja tavarataloketjulle;
  • Keystone Bakery (USA) – Elokuvan markkinointimateriaalilla paketoituja ja koristeltuja keksejä;
  • Kraft Foods (USA) – Elokuvaa tuodaan esille tuotteiden TV-mainoksissa, sekä perhetuotteiden paketeissa.
  • Krispy Kreme (Meksiko) – Mainosmateriaalia 60:ssä liikkeessä sekä erityinen Hop-donitsi.
  • Lakomka (Saksa) – Mainos 10 miljoonassa suklaatuotteessa.
  • Lindt Chocolates (Italia, Sveitsi & UK) – Suklaajätin ensimmäinen promootioyhteistyö elokuvan kanssa. Huomattavaa markkinointitukea elokuvalle vähittäismyyjien kautta ja mainokset suurimpiin supermarketteihin.
  • Little Brown (USA) – Kovakantisia satukirjoja pienille lapsille.
  • M&M Meat Shops (Kanada) – Kanadan suurin pakastetuoteketju tukee elokuvaa julistein, mainoslehtisin ja online-mainonnalla.
  • Park Avenue Confectionery (Australia) – Värityskirjoja ja lahjapaketti, joka sisältää mukin ja pääsiäismunia.
  • PCO Group (Eurooppa) – Elokuvateattereihin Hop-elokuvaa mainostavia popcorn-tötteröitä, laatikoita, juomamukeja, tarjoitinpapereita ja pillejä, joissa on elokuvan hahmoja pieninä figuureina.
  • Random House (Saksa) – äänikirjoja
  • Reckitt Benckiser (Alankomaat) – Myymälämainontaa ketjun 380 liikkeeseen, sekä tukea TV-mainonnan avulla.
  • Social Game/Play Social (Maailmanlaajuinen) – Facebook-peli
  • Teleflora (USA) – Kukkien ostajalle ilmainen pääsy Hop-elokuvaa katsomaan. Tarjous on kaikissa myymälöissä, sekä yrityksen nettisivuilla.
  • TIM (Italia) –Italian johtava teleoperaattori tukee elokuvan mainontaa suurella ulkokampanjalla, sekä TV- ja radio-spotein.
  • Time Frame Clothing (Australia) – Poikien, tyttöjen ja vauvojen vaatteita.
  • Topsville (USA) – Tyttöjen t-paitoja ja vaatteita.
  • Townley (USA) – Kauneustuotteita, kuten kosmetiikkaa, huulikiiltoa, kynsilakkaa ja muuta.
  • Winners & Home Sense (Kanada) – Yritys markkinoi elokuvaa myymäläjulisteilla, sanomalehtimainonnalla, nettimainoksin ja sähköpostitse.