Vaalimainonta hyvin perinteistä

Tyypillinen vaalimainos on kasvo- tai vartalokuva ehdokkaasta. Mainostoimisto Mediakolmion AD:n Pasi Romppasen mukaan vaalimainoksilla pyritään erottautumaan, mutta samalla varotaan äänestäjien pelästyttämistä.

Kampanja-/vaalimainonta
Vuoden 2007 eduskuntavaalien kampanjajulisteita Helsingin postitalon edustalla.
Vuoden 2007 eduskuntavaalien kampanjajulisteita Helsingin postitalon edustalla.Yle

Vaalimainonta pysyy vaaleista toiseen samanlaisena. Tyypillinen vaalimainos on kasvo- tai vartalokuva ehdokkaasta.

Mainostoimisto Mediakolmion AD:n Pasi Romppasen mukaan vaalimainoksilla pyritään erottautumaan, mutta samalla varotaan äänestäjien pelästyttämistä. Hän toivoisi näkevänsä mainoksia, joissa kuvataan jollain tavalla ehdokkaan arvomaailmaa.

Romppanen epäilee, että vaalimainonta pysyy pitkään perinteisillä linjoilla.

- Tehokkain tapa tänä päivänä on vaalikoneet. Ne kertovat enemmän ehdokkaasta. Tavallinen ilmoitushan ei kerro ehdokkaasta yhtään mitään. Näkisin, että saa tapahtua aikamoinen harppaus ja rohkeuden muutos, että ensi vaaleissa nähdään jotain muuta kuin perinteiset mainokset. Niin ikiaikainen tapa tämä tuntuu olevan, Romppanen miettii.

Lähteet: YLE Etelä-Karjala