1. yle.fi
  2. Uutiset

Klassisen musiikin äänitemyynti pitää pintansa

Klassisen musiikin fyysinen äänitemyynti pitää pintansa, vaikka musiikkimarkkinat siirtyvät yhä enemmän internetiin. Klassisen musiikin levyjen ostajien ei uskota luopuvan jatkossakaan fyysisistä äänitteistä yhtä hanakasti kuin populaarimusiikin ystävien.

musiikki
CD-levyjä.
Pentti Palmu / Yle

Moni klassisen musiikin harrastaja on huomannut, että esimerkiksi orkesterimusiikki ei kuulosta samalta mp3 -soittimessa kuin cd-levyllä.

Säveltäjä ja musiikkiteknologian lehtori Otto Romanowski muistuttaa, että klassisessa musiikissa laaja dynamiikkaskaala, eli voimakkaimman ja hiljaisimman äänen ero, on tärkeä.

- Nämä nyanssit ja hienosävyt menevät valitettavasti aivan suttuun mp3 -tiedostoissa. Rock- ja pop-puolella sen sijaan musiikki yleensä kompressoidaan niin voimakkaaksi, ettei siinä mp3:n aiheuttama lisäsärö tunnu, Romanowski sanoo.

Klassista kuitenkin mitä ilmeisimmin ladataan yhä enemmän netistä, sillä myös klassisella puolella levymyynti on ollut viime vuosina laskussa, muun tallennemyynnin vanavedessä.

Äänitteiden tuottajat eivät ole vielä järin huolissaan kehityksestä. Klassisen musiikin jakeluyritys Fg-Naxosin markkinointivastaava Annika Koivisto muistuttaa, että klassisen musiikin äänitteillä on monesti pitkään kestävä arvo.

- Klassisen musiikin äänitteiden kiertonopeus on paljon hitaampi kuin pop- ja rock -puolella. Eli hyvä äänite säilyy vuosikymmeniä, ja ihmiset haluavat ostaa sen parinkin kymmenen vuoden päästä, jos se on ollut erinomainen äänite, Koivisto sanoo.

Fyysisten äänitteiden myynti väistämättä laskee jatkossakin, mutta äänitealalla uskotaan, että klassisten levyjen ostajakunta siirtyy viimeisimpien joukossa nettilatailuun.

Taidemusiikkia julkaisevan levy-yhtiö Ondinen toimitusjohtaja Reijo Kiilunen kokee, ettei sähköinen musiikin välitys vielä tällä hetkellä nakerra klassisen puolen äänitebisnestä samassa määrin kuin kevyen musiikin puolella tapahtuu. Osittain se johtuu klassisen musiikin suurkuluttajien ikäjakaumasta, joka painottuu vanhempaan väestöön.

- Nuoriso tietysti nopeammin tottuu käyttämään nettiä, eli iäkkäämmät eivät ehkä jaksa paneutua niin paljon siihen puoleen. Nähtäväksi kuitenkin jää, missä olemme 10-20 vuoden kuluttua, Kiilunen pohtii.

Hän muistuttaa, että netistä myös ostetaan yllättävän paljon cd-levyjä.

- Amazonin ja muiden cd-levyjä myyvien nettikauppojen merkitys on kasvanut, monien jakelijoiden tuotosta jopa viidennes tulee internetin postimyynnin kautta, Kiilunen sanoo.

Lähteet: Radion kulttuuriuutiset / Iira Hartikainen

Lue seuraavaksi