1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. video

LipDub markkinoi hyvällä fiiliksellä

Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun Pietarsaaren yksikkö teetti kevään hakukampanjaa varten LipDub-videon Keshan ”We R Who We R” –hitistä. Ilmiö on Suomessa uusi, sillä Keski-Pohjanmaan aikuisopiston viestinnän ja median yksikön toteuttama video on lajissaan ensimmäisiä koko maassa.

video
Kuvassa videota tekemässä olleet Satu Siirilä, Hannu Karppinen ja Juha Kiviharju
YLE / Petri Kuikka

LipDub on oppilaitosmarkkinoinnissa maailmalla käytetty formaatti – musiikkivideo, joka kuvataan yhdellä otolla. Videolla esiintyvät koulun opiskelijat ja opettajat, jotka vaihtuvat lennosta eri kohtauksissa. Tarkoituksena on saada välitettyä koulun tunnelmaa sosiaalisen median kautta.

- LipDub on ennen kaikkea yhteisöllisyyttä. Siinä on mukana porukka, joka haluaa esittää ennalta sovitun musiikkivideon ja laulaa siinä mukana. Teknisellä puolella videolla on yleensä kerronnallinen jatkumo, jossa kamera kiertää jonkin tietyn tilan. Video kuvataan yhdellä otolla ja kaikilla on hyvä meno päällä. Henkilöitä voi olla mukana 15 tai jopa 4000. Avustajia, näyttelijöitä ja laulajia voi siis olla tosi paljon, määrittelee kouluttaja Juha Kiviharju Keski-Pohjanmaan aikuisopistolta.

Järjestelmäkameran laatu miellyttää

Video kuvattiin järjestelmäkameralla. Tähän tekniseen valintaan löytyy kuvaajana toimineen Hannu Karppiseen mukaan useita syitä.

- Ensinnäkin se on kooltaan pienempi, joten sen kanssa on mukavampi liikkua kuin olalta kuvattavan järkäleen kanssa. Videossa liikutaan portaita pitkin ja välillä otetaan juoksuaskelia. Toisaalta järjestelmäkameran kuva on ehkä elokuvallisempi. Se piirtää tyylikkäämpää kuvaa, joka ainakin omaa silmää miellyttää.

Etukäteen tarkasti suunniteltua koreografiaa harjoiteltiin kahden päivän ajan ja kolmantena päivänä video saatiin kuvattua aamupäivän aikana. Ottoja tehtiin yhteensä seitsemän. Karppinen mukaan vauhdikkaan videon kuvaaminen oli mielenkiintoinen, tosin fyysisesti myös rankka kokemus.

- Päälle puettava liivi-kamera -viritelmä painaa melkoisesti. Tulihan siinä hiki, kun sen kanssa juoksenteli puoli päivää portaita ylös ja alas.

Markkinointia sosiaalisessa mediassa

Videota oli tekemässä Keski-Pohjanmaan aikuisopiston viestinnän ja median yksiköstä opettajan lisäksi viisi opiskelijaa. Yksi heistä oli valoista huolehtinut Satu Siirilä. Hän pitää produktioon osallistumista mielenkiintoisena. Siirilä uskoo LipDub-videoiden innostavan nuoria hakemaan lisätietoa opiskelupaikoista.

- En alussa ajatellut tätä markkinoinnin kantilta, mutta totta kai liikkuva kuva ja sen tarjoamat mahdollisuudet kiinnostavat varsinkin nuoria.

Kouluttaja Juha Kiviharju uskoo LipDub-markkinoinnin lisääntyvän tulevaisuudessa.

- Oleellinen käyttökohde verkossa on You Tube –tyyppiset yhteisöt, jonne videon voi ladata kaikkien nähtäville. Muutenkin omien produktioiden esittely on kovasti yleistynyt. Uskoisin LipDubin pysyvän ainakin muutaman vuoden trendi-ilmiönä.

Aikuisopiston tekemä mainosvideo on Verkko ja media 2013 –projektin mahdollistama pilotti.

Lähteet: YLE Keski-Pohjanmaa / Petri Kuikka

Lue seuraavaksi