Plan Suomen Otto-pistekampanja keskeytetty

Automatia Pankkiautomaatit Oy on keskeyttänyt Otto-pisteillä käynnissä olleen Plan Suomi -säätiön varainkeruukampanjan. Syynä ovat yleisön ja Kuluttajaviraston kampanjassa havaitsemat ongelmat. Vahingossa lahjoitetut eurot Automatia on maksanut niitä vaatineille asiakkaille takaisin.

Kotimaa
Otto-automaatin näyttö
YLE / Savo

Automatia Oy päätti keskeyttää varojen keräämisen automaattinoston yhteydessä, koska osa automaateilla asioivista oli kokenut kampanjan toteutustavan hankalaksi ja osa jopa tehnyt tutkintapyyntöjä useille eri viranomaisille.

Automatia sanoo kampanjan keskeyttämisellä kunnioittavansa Kuluttajaviraston ja tiettyjen asiakasryhmien toiveita. Tarkoitus on jatkossa kiinnittää huomiota erityisesti heikkonäköisten asiakkaiden asiointiin Otto-pisteillä, sanoo Automatian kehitysjohtaja Jyri Marviala.

Automatia Oy on päättänyt tilittää kertyneet lahjoitukset, lähes 250 000 euroa, kokonaisuudessaan Plan Suomen Koska olen tyttö -kampanjaan. Alun perin Plan Suomen piti osallistua kampanjan toteuttamisesta aiheutuneisiin kuluihin.

Automatia Oy ei vähennä summasta myöskään niiden noin 300 asiakkaan lahjoituksia, jotka ovat vaatineet vahingossa tekemiään lahjoituksia takaisin. Automatia on maksanut eurot niitä vaatineille.

Automaatilla asioinnin sujuttava ulkoa opetellusti

Uudenlainen lahjoituskampanja herätti keskustelua eniten siitä, miten esimerkiksi vanhukset ja näkövammaiset selviytyvät ottotapahtumasta, kun siihen on lisätty lahjoitusvalinta. Heitä varten on mietittävä parannuksia Otto-pisteen käyttöliittymään, sanoo Marviala.

Marvialan mukaan yhtiö on valmis kehittämään automaattien toimintaa suuntaan, jossa rahan nostosta selviää näkemättä, mitä näytöllä lukee. Näin siitäkin huolimatta, että Marvialan tietojen mukaan pankkikorttien sopimusehdoissa sanotaan, että asiakkaan on noudatettava näytön ohjeita.

- Olemme saaneet käyttöliittymän kehittämisestä jo valtavasti yleisöpalautetta, ja teemme kehitystyötä jatkossa yhdessä Näkövammaisten keskusliiton kanssa, sanoo Marviala.

Yhtiön saamista valituksista kävi myös ilmi, että joissain tapauksissa jopa useamman kerran vastoin tahtoaan rahaa tulivat lahjoittaneeksi kielitaidottomat ihmiset.

Plan Suomi -säätiö toivoo, että ensimmäisen Otto-pistekampanjan pioneerityö saa jatkoa. Järjestön mielestä lahjoitusten keruu Otto-automaateilla on helppo, innovatiivinen ja kustannustehokas tapa kerätä varoja hyväntekeväisyyteen.

Aikavälillä 31.3.-10.4. Otto-automaateilla oli yli 5 miljoonaa käteisnostotapahtumaa. Nostajat tekivät yhden euron suuruisen kampanjalahjoituksen 250 000kertaa. Kampanjasta on tullut Automatiaan kyselyjä ja palautetta noin 700 asiakkaalta. Yhden euron palautusta on pyytänyt vajaat 300 asiakasta, yhteensä noin 450 euron edestä.

Lähteet: YLE Uutiset