1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Blogibisnes houkuttaa alaikäisiä

Mikä saa alaikäisen nuoren lopettamaan koulunkäynnin ja ryhtymään verkossa toimivan sijoitushopeayhtiön palkattomaksi markkinoijaksi? Miksi terveyttä edistävää superfoodia myydään hopeakolikoilla eurojen sijaan?

Kotimaan uutiset
Silverbankin perustaja Risto Pietilä Silverklubin tiloissa.
YLE

Silverbankin perustajan Risto Pietilän mukaan kyse ei ole pelkästään verkkobisneksestä vaan kokonaisesta uudesta elämäntavasta:

- Yhtiömme tavoite on houkutella nuoria, myös alaikäisiä, elämään sosiaalisen median paradigman mukaista elämää. Sen keskuksessa ei ole kahdeksasta neljään työnteko, vaan rahan ansaitseminen tapahtuu muun elämän kanssa samassa tilassa, samalta arvopohjalta, Pietilä kertoo Ajankohtaisen kakkosen haastattelussa.

Uutta elämäntapaa kutsutaan skeneksi. Sen keskushahmot ovat sijoitushopeaa kauppaava Risto Pietilä ja superfoodin puolestapuhujana tutuksi tullut Olli Posti. Skenen keskeisiä paikkoja ovat Jyväskylässä ja Tampereella sijaitsevat Shasa-pirtelöbaarit ja Silverclub-klubitila Helsingissä. Niissä myydään goji-marjoja, raakasuklaata ja muita superterveellisiksi väitettyjä ruokia. Samalla kannustetaan nuoria sijoittamaan rahojaan Silverbankin hopeakolikoihin.

Silverbankin toiminnassa on mukana myös alaikäisiä nuoria, joista muutamat ovat lopettaneet koulunkäynnin ja omistautuneet skenen markkinointityöhön. Tämä on johtanut konfliktiin joidenkin nuorten vanhempien ja Silverbankin välillä.

Lähteet: YLE Uutiset

Lue seuraavaksi