Lähes joka kymmenes rekkakuorma löysästi kiinni

Raskaan liikenteen tehovalvonta on paljastanut vakavia puutteita rekkojen lastien sidonnassa ja Venäjältä Suomeen saapuvien kuorma-autojen jarruissa. Kuutostiellä Kaakkois-Suomessa ja Nuijamaan rajanylityspaikalla järjestetyssä tehovalvonnassa on käännytetty ajoneuvoja myös takaisin Venäjälle korjattavaksi.

Kotimaa
Poliisi tutkii venäläistä rekka-autoa
Kaakkois-Suomen uutiset seurasi tehovalvontaa Kuutostiellä ja Nuijamaalla.

Poliisi, tulli, rajavartiolaitos ja katsastusmiehet ovat tänään järjestäneet raskaan liikenteen tehovalvonnan Kaakkois-Suomessa. Eniten huomautuksia on annettu lastin sidonnasta ja ongelmia on ollut myös Suomeen saapuvien rekkojen jarruissa. Jari Tanskanen seurasi valvontaa päivällä kuutostiellä ja Nuijamaan rajanylityspaikalla.

Selkäharjun levähdyspaikalla Lappeenrannassa oli keskiviikkona rekkaruuhka. Poliisin, tullin, rajavartiolaitoksen ja katsastajien yhteisoperaatio paljastaa, että monessa rekassa lasti kulkee kuutostiellä huonosti sidottuna.

- Kyllä se aika heikosti oli kiinni. Siellä oil liki 15 tonnia pyöräterästä, mutta sidontalujuutta vain 3 000 kiloa, kertoo ylikonstaapeli Jouni Salminen Liikkuvasta poliisista yhden rekan tarkastuksen jälkeen.

Teräslastissa ollut kuorma-auto sai jatkaa matkaa vasta, kun lasti oli sidottu kunnolla.

Huolellisuus vaihtelee

Poliisin mukaan ongelmat keskittyvät pitkälti samoille kuljetusyrityksille, suurella osalla yrityksistä turvallisuuskulttuuri on toki kunnossa. Paperilastia satamaan vievä Ville Mättö sanoo, että myös osa tavarantoimittajista tarkastaa lastin kiinnityksen.

- Riippuu tavarantoimittajasta, osa on tarkkoja osa vähemmän tarkkoja. Mutta meidän itse se pitää pitää huoli siitä, että kuorma kestää kyydissä.

Heikkokuntoisimmat käännytetään rajalta takaisin

Päivän aikana yhteisoperaatiossa tarkastetaan kymmeniä kuorma- ja pakettiautoja kuutostiellä ja rajanylityspaikalla. Nuijamaan rajantylityspaikalla suurimmat puutteet liittyvät raskan kaluston kuntoon.

- Siinä oli jarruttomia autoja, missä ei ollut jarruja joka akselilla ja vetokytkimiä joita ei saa käyttää, kertoo tiimipäällikkö Tomi Tavinen K1-katsastajista.

Heikkokuntoisimmat ajoneuvot käännytetään korjattavaksi takaisin Venäjällä, suomalaisrekisterissä oleville kuorma-autoille annetaan lupa ajaa lähimmälle korjaamolle.

Huoltaminen jäänyt väliin

Talouskriisin jälkeen itärajan ylittävä raskas kalusto on silminnähden uusiutunut. Esimerkiksi keskiviikkona valtaosa maahan saapuneista kuorma-autoista oli vain muutaman vuoden ajossa olleita. Mutta monen ajoneuvon huoltoväli tosin on venähtänyt, sanoo tulliylitarkastaja Jouni Väkevä Itäisestä tullipiiristä.

- Se kalusto ei välttämättä ole vuosimallin mukaisessa kunnossa. Suomessa huolto- ja korjaustoimenpiteet tehdään paremmin. Venäjällä ajetaan niin kauan kuin joku sanoo, että nyt täytyy ruveta korjaamaan. Toki tilanne on parantunut hulluista vuosista.

Valvonnan tuloksia

Keskiviikon tehovalvonnassa tarkastettiin 85 raskasta ajoneuvoa ja viisi henkilö- /pakettiautoa. 25 kuljettajalle annettiin kirjallinen huomautus. Sen lisäksi kirjoitettiin kahdeksan sakkoa ja muutamia autoja määrättiin korjaukseen.

Kuusi kuskia jäi kiinni ajo- ja lepoaikarikkomuksista ja kuuden auton kuormauksessa ja sidonnassa oli puutteita.

Humalaisia kuskeja ei keskiviikon tehovalvonnassa tavattu.