Pyörät keväthuoltoon!

On korkea aika kaivaa pyörä esiin lumihangesta ja tehdä sille kunnollinen keväthuolto. Jos talvi ei ole aiheuttanut isompia vahinkoja, huolto vie noin tunnin ja onnistuu sorminäppäryydellä ja perustyökaluin.

polkupyörät
Mies huoltaa polkupyörää.
YLE / Anja Hiltunen

- Pyörän huolto varmistaa turvalliset pyörämatkat, ja on siksi tärkeä keväinen homma. Monivaihteiset pyörät kaipaavat enemmän huoltoa kuin vakiopyörät, opastaa yrittäjä Seppo Mielikäinen Petosen Pyörähuollosta.

Omatoimiseen huoltoon kuuluu pesu ja jarrujen sekä vaihteiden toiminnan tarkistaminen. On myös tarkistettava, että kaikki ruuvit ja mutterit ovat kiinni. Löysien ruuvien ja muttereiden kiristäminen on pieni, mutta tärkeä tehtävä. Kaikenlaiset kolinat voivat kieliä löysyydestä.

Polkupyöristä tarkistetaan myös puolaukset eli pinnat, ja se, että vanteet ovat suorassa. Huollon lopuksi pyörä rasvataan.

Pidä vaihteisto puhtaana

Kun puhutaan monivaihteisista, yli 5- tai 7-vaihteisista, käsi- tai jalkajarrullisista pyöristä, paras asia, jonka voi omatoimisesti tehdä, on pitää pyörä ja vaihteisto puhtaana. Ketjujen pitää olla sopivassa rasvassa, koska kura ja lika haittaavat pyörän normaalia toimintaa. Kun tietää, mitä on tekemässä, monia kohteita voi korjata helposti itsekin, esimerkiksi käsijarrun vaijerin tai jarrupalojen vaihdon.

- Pyörän renkaan vaihtaminen käy vanhaan tapaan, mutta jos sisärengas puhkeaa, paikkaaminen on lähinnä hätäapua, Mielikäinen toteaa.

Sisärenkaita ei ole pitkiin aikoihin valmistettu kumista, joten paikka ei pidä kunnolla.

Napavaihteisien 7- ja 8-vaihteisien pyörien vaihdelaatikkoa eli napaa ei pidä mennä purkamaan. Siellä on paljon pieniä osia. Nykypyörissä on myös komponentteja, joita ei ole tarkoitettukaan purettavaksi, vaan ne vaihdetaan kokonaisuutena.

Renkaisiin riittävät paineet

Yleinen virhe on ajaa liian pienillä rengaspaineilla. Vakiopyörissä rengaspaineen tulisi olla 3,5-4 baaria, silloin rengas rullaa eivätkä renkaan sivut murru eivätkä ala pykiä. Hyväpaineinen rengas on täysin kova, mutta on myös pyörän pumppuja, joissa on painemittari.

Seppo Mielikäinen sanoo, että pyörän perushuollossa kuluu suunnilleen tunti. Sähköpyörien moottorissa ei ole huollon tarvetta ja akun pystyy lataamaan itse, joten sähköpyöränkin perushuollon voi tehdä itse.

Mielikäisen pyörähuollossa pyörien keväthuoltokausi kestää juhannukseen saakka. Liikkeessä pyörän huolto alkaa kustannusarvion tekemisestä.

Lähteet: YLE Savo / Anja Hiltunen