Hyppää sisältöön

Suomen Chicago pohtii mainettaan

Lahdessa on käynnistynyt hanke kaupungin maineen parantamiseksi. Päättäjät haluavat, että kaupunki on entistä vetovoimaisempi pääkaupunkiseudun metropolialue, joka houkuttelee lisää asukkaita ja yrityksiä. Tärkeimpiä asioita maineen kohottamisessa on keskustan kehittäminen.

Kuva: YLE / Heikki Ahonen

Lahden alueen kehittämisyhtiö Lakes valmistelee Lahden alueen mainestrategiaa vuosille 2011 - 2015. Ensimmäisessä luonnoksessa toistuvat tutut asiat: muotoilu, ympäristöosaaminen ja hyvä sijainti Helsingin sekä Pietarin välillä.

- Mainetta pitää rakentaa olemassaolevien tosiasioiden pohjalla. En usko hokkuspokkus-temppuihin vaan markkinointiin. Varsinkin pääkaupunkiseudulla Lahden näkyvyyttä tulee lisätä, sanoo Lakesin toimitusjohtaja Essi Alaluukas.

Lahden kyseenalainen ja tilastojen valossa liioiteltu maine rikollisten kansoittamana Suomen Chicagona on tiukassa, mutta Alaluukas kääntäisi asian päälaelleen.

- Voisiko siitä kehittää jotain positiivista? Sitä pitäisi pohtia.

Tuoreen selvityksen mukaan lähialueen kuntapäättäjien ja yritysjohdon silmissä kaupungin maine on kohentunut. Lähes 90 prosenttia vastaajista katsoi maineen olevan enemmän myönteinen kuin kielteinen.

Kaupunginjohtajan mukaan petrattavaa kuitenkin on.

- Maine voisi olla parempi. Meillä on siitä mittaustuloksia vuosien varrelta. Me saisimme näkyä paremmin muun Suomen silmissä, myöntää kaupunginjohtaja Jyrki Myllyvirta.

Keskusta maineen ytimessä

Tutkimuksen mukaan erityisesti keskustan kehittämiseen toivotaan vauhtia ja rohkeita ratkaisuja.

Vastaajien mielestä nimenomaan keskustan palveluiden, kauppojen ja asumisen kehittäminen on tärkeää, koska sillä on vaikutusta laajasti Lahden alueen elinkeinoelämässä ja asukkaiden hyvinvoinnissa.

- Siihen kuuluu niin Ranta-Kartanon rakentaminen kuin asemanseudun asumisratkaisut ja Matkakeskus. Näistä pitää saada päätöksiä aikaan mahdollisimman ripeästi, sanoo Myllyvirta.

Samalla, kun keskustasta lähtee liikkeitä kuten Euromarket kauppakeskus Sykkeestä, Launeen alueelle tulee uusia kauppoja. Jouluna valmistuu myös kauppakeskus Karisma Karistoon.

Kaupunginjohtajan mielestä keskustaa uhkaa näivettyminen, jos mitään ei tehdä.

- Kokoon nähden Lahdessa ei ole liikaa kauppakeskuksia, joten en ole siitä huolissani. Jotta keskustan palvelut ja vetovoima turvataan, tarvitaan kuitenkin uusia asuntoja ja uudenlaisia yrityksiä, Jyrki Myllyvirta uskoo.