Kellonaika vaikuttaa bensiinin hintaan Saksassa

Saksassa bensiini on usein halvempaa tien toisella puolella. Polttoaineen hintaan vaikuttaa liikenteen kulkusuunta. Saksan autoliitto ADAC:n mukaan autoilija voi säästää parhaimmillaan seitsemän senttiä litralta tekemällä u-käännöksen.

Ulkomaat
Ruuhkautunut huoltoasema.
Tuttu näky Saksan ja Puolan rajalta. Saksalaisen Aral-huoltamoketjun puolalaisella asemalla jonotetaan halpaa polttoainetta.EPA/PATRICK PLEUL

Varsinkin Saksan suurissa kaupungeissa polttoaineen kellonaikahinnoittelun huomaa jo selvästi. Aamuisin bensiini maksaa sisääntuloväylillä enemmän kaupungin suuntaan ajettaessa, iltapäivällä hinta on taas korkeampi kaupungista poispäin. Edullisinta on tankata pieniltä huoltamoilta, viikolla ja öisin.

ADAC neuvoo ruuhka-aikojen autoilijoita tekemään ylimääräisen käännöksen, sillä tien eri puolilla saattaa hinnassa olla selkeä ero jopa saman yhtiön jakeluasemien välillä. ADAC:n neuvo on tankata Saksassa aina halvimmalta asemalta, jolloin kuluttajien paine pakottaisi öljykonsernit voimakkaampaan hintakilpailuun.

Halvinta on Puolassa

Saksassa litra 95-oktaanista "Super"-bensiiniä maksaa tällä hetkellä keskimäärin 1,57 euroa. Vastaavasti 98-oktaaninen on nimeltään ”Super Plus”. 95 E10-bensiiniä voi saada paikoin huomattavasti halvemmallakin, mutta sitä ei ole joka asemalla myynnissä. Dieselin keskihinta on Saksassa nyt 1,45 euroa.

ADAC:n lähimaiden hintavertailusta halvin bensiinin litrahinta löytyy Puolasta (1,26). Dieselin halvin hinta on Luxemburgissa (1,19). Kalleinta 95-oktaaninen on Hollannissa (1,73). Lähes yhtä kallista bensiini on Tanskassa (1,68). Tanskassa myös litra dieseliä on jo ylittänyt puolitoista euroa.

ADAC neuvoo autoilijoita välttämään eri maiden rajaseudun jakeluasemia, sillä sisämaassa ja pienillä paikkakunnilla polttoaine on huomattavasti edullisempaa. Saksassa polttoainetta ei kannata ostaa moottoriteiden varsilta, jossa tankillinen maksaa 5 - 8 euroa enemmän kuin kaupungeissa.

Lähteet: YLE Uutiset / Marcus Ziemann