Mopoja ei ole suunniteltu Suomen ilmastoon

Lämpenevät ilmat houkuttelevat jälleen moponomistajat kaivamaan menopelinsä tallien kätköistä. Harva markettimopon omistaja kuitenkaan tietää, että keväthuolto pitäisi aloittaa jo edellisenä syksynä.

mopot
Kolme nuorta mopoilijaa pysähdyksissä kaupan edustalla.
YLE

Kun kauan odotettu kevätpäivä koittaa ja tarkoitus on lähteä ensimmäiselle mopoajelulle, innokasta kuskia saattaakin odottaa ikävä yllätys kun kulkupeli ei käynnisty.

-Akku pitäisi muistaa aina irrottaa talvisäilytyksen ajaksi, muuten se purkaa itse itsensä talven aikana eikä tyhjällä akulla pitkälle pötkitä, kertoo Urmas Lahdenperä Brauer Motorsista. Lisäksi bensatankkiin laitetaan syksyllä säilöntäaineet ja mopo suojataan talven ajaksi.

Kevään tullessa akun lisäksi myös öljyt kannattaa tarkistaa ja lisätä polttoainetta bensatankkiin jotta moottori saa tuoretta bensaa mopoa käynnistettäessä.

-Harva ymmärtää, että myös bensa menee tankissa vanhaksi muutamassa kuukaudessa, toteaa Lahdenperä.

E10 sopii harvaan mopoon

Vuodenvaihteessa markkinoille tulleen E10 -bensan sopivuudesta mopoihin ollaan montaa mieltä. Mikäli oman mopon bensalaadusta on epävarmuutta, kannattaa kääntyä maahantuojan puoleen.

-Pääsääntöisesti kaikki maahantuojat suosittelevat 98-oktaanista bensaa mopoille ja moottoripyörille, kertoo Lahdenperä. Pitkäaikaista tutkimusta ei ole tehty siitä, mitä alkoholi tekee moottorille. Kalliiksi ysikasi ei kukkarolle käy, sillä useimpien mopojen tankkiin bensaa mahtuu noin viisi litraa.

Mopoja ei ole valmistettu Suomen olosuhteisiin

Pääosin mopot on tehty lämpimissä maissa eikä niiden valmistuksessa ole huomioitu soveltuvuutta kylmiin olosuhteisiin.

-Valmistajat eivät ole edes kuvitelleet, että kukaan niillä viitsisi täällä kylmässä pohjolassa ajella. Tämä ilmenee etenkin keväisin ja syksyisin, kun kylmässä mopo ei tahdo kunnolla käynnistyä ennen kuin moottori lämpenee, sanoo Urmas Lahdenperä.

-Valmistajat eivät myöskään ole huomoineet käyttöohjekirjassa millään tavoin pitkiä talviseisotusaikoja, koska valmistusmaissa niillä ajetaan ympäri vuoden ja maahantuoja kääntää suomeksi ainoastaan sen, mitä manuaalissa lukee.

-Siinä vaiheessa kun mopoa perheeseen hankitaan tulisikin keskustella ammatti-ihmisen kanssa siitä, mitä muuta mopoa hankittaessa tulisi huomoida kuin sen ja kypärän hinta

Huomio myös renkaisiin

Marketeissa myytävissä aasialaisvalmisteissa mopoissa on usein halvat renkaat joissa ei ole ns. märkäpitoaineita. Ne kannattaisi vaihtaa kunnollisiin jo ennen kuin mopolla lähdetään ajoon.

-Kun ilma viilenee rengas muuttuu kovaksi niin sillä ei ole märkäpito-ominaisuuksia. Tällöin pyörällä menee helposti nurin ja silloin voi käydä huonosti sekä kuskille että pyörälle, toteaa Lahdenperä.

-Uudet, kunnolliset renkaat saa muutaman kympin investoinnilla ja mopoilu on turvallisempaa myös märissä olosuhteissa.

Lähteet: YLE Helsinki/ Miia Krause