Kesärenkaiden vaihto kiihkeimmillään

Tänä keväänä kesärenkaiden vaihto on venynyt pitkään. Vaihtorumba on kuitenkin nyt kiivaimmillaan. Kesäkumit täytyy olla auton alla viimeistään vappuna.

renkaat
Asentaja vaihtaa autoon kesärenkaita.
YLE

Suuri osa autoilijoista vaihdatuttaa renkaat autoonsa ammattilaisella. Paljon renkaita vaihtuu autoihin myös kotipihoissa ja -talleissa. Kysyimme ilmajokelaiselta yrittäjä Lauri Ketolalta Ketolan autokorjaamosta niksejä, joilla mattimeikäläinen selviää renkaiden vaihdosta.

- Ennen kaikkea on huolehdittava turvallisuudesta. Välineet täytyy olla sellaiset, ettei auto kaadu päälle tai pääse tapahtumaan muuta tapaturmaa, Ketola huomauttaa.

- Voitelu on tärkeää, jotta renkas ei ruostu ja hapetu paikoilleen.

Puhtaus tärkeää

Puhtaus on myös tärkeää renkaiden vaihdossa. Auton alle kannattaa laittaa puhtaat renkaat. Renkaat tulee pestä mielellään jo ennen niiden varastointia.

- Renkaat on hankala painottaa, jos ne ovat likaiset. Kun pesee renkaat heti vaihdon jälkeen, niiden kuntokin paljastuu siinä parhaiten. Jos kulutuspintaa ei ole enää tarpeeksi, uusien renkaiden ostoa ei kannata jättää sinne seuraavaan sesonkiin. Saattaa olla, että niitä ei saa juuri silloin, kun niitä eniten tarvitsisi.

Paineet kohdalleen

Lauri Ketola korostaa oikean rengaspaineen merkitys.

- Aina silloin tällöin tulee vastaan renkaita, jotka ovat kuluneet sen vuoksi, että on ajettu vajaalla paineella. Parempi ajaa vähän ylipaineisella renkaalla kuin alipaineisella. Alipaine rasittaa rengasta paljon.

Lauri Ketola laskee renkaiden ihanteelliseksi käyttöiäksi pari-kolme kesää tai talvea, noin 30 000 kilometriä. Hyvin paljon autoilevat joutuvat vaihtorumbaan tietysti useammin.

- Vaikka renkaassa olisi vielä hyvä pinta, se kuivuu ajan mittaan. Silloin pito loppuu, Lauri Ketola muistuttaa.

Lähteet: YLE Pohjanmaa