Taiteilijat vaativat taiteen asiantuntemusta Frameen

Suomen taiteilijaseura ja joukko nimekkäitä taiteilijoita ottavat kantaa Frame-säätiön muodostamiseen. Taiteilijat vaativat, että uudistuvan kuvataiteen näyttelyvaihtokeskuksen hallinnossa on sekä taiteilijoiden että taiteen välittäjien edustajia. Opetus- ja kulttuuriministeriö on ehdottanut hallintoon esimerkiksi kuntia.

kulttuuri
Osa nettisivusta
frame-fund.fi/

Uuden Frame-säätiön hallintorakenne hakee edelleen muotoaan. Suomen Taiteilijaseuran puheenjohtaja Hanna Ojamo painottaa, että Framen hallinnossa on oltava sekä taiteilijoiden että taiteen välittäjäportaan edustajia.

- Välittäjäportaalla viittaamme gallerioihin ja muihin tahoihin, jotka levittävät taidetta. Koska on kyse ulkomaille suuntautuvasta vienti- ja vaihtotoiminnasta, on erittäin keskeistä, että myös välittäjät ovat mukana. Tämän lisäksi hallinnossa tarvitaan tekijälähtöisiä toimijoita, joita ovat taiteilija- ja tekijäjärjestöt.

Uuteen hallintoon on mietitty jäseniksi esimerkiksi kuntia ja yliopistoja rahoituspohjan laajentamiseksi. Johtaja Rauno Anttila Opetus- ja kulttuuriministeriöstä ei vielä pysty avaamaan suunnitelmia sen tarkemmin.

- Ideana on kerätä varsinkin hallitukseen paras mahdollinen asiantuntijuus. Uusi säätiö, niin kuin vanhakin, on rahoitusorganisaatio, eikä sinänsä taidelaitos. Hallituksen jäsenillä on toki hyvä olla taiteellista näkemystä ja kokemusta kansainvälisestä yhteistyöstä, Anttila sanoo.

Kuntia on Anttilan mukaan etsitty mukaan Framen valtuuskuntaan, joka keräisi pääomaa.

- Vahva säätiöpääoma vahvistaisi omalta osaltaan toimintaa.

Syvälliseen taiteen tuntemukseen tarvitaan kokemusta

Huolensa ilmaisseiden taiteilijoiden joukossa ovat muun muassa Eija-Liisa Ahtila, Saara Ekström, Veli Granö, Teemu Mäki ja Elina Brotherus.

Ranskasta tavoitettu valokuvataiteilija Elina Brotherus korostaa, että taiteentekijän näkökulman painottaminen on Framen kaltaisessa organisaatiossa välttämätöntä.

- Jos Suomeen tulee joku tärkeä kuraattori, hän ei voi tavata viittäkymmentä taiteilijaa. Hänen kanssaan pitää keskustella, mitä hän on hakemassa, ja sen jälkeen räätälöidä vierailulle ohjelma.

Brotherus korostaa, että ihmisiltä, jotka eivät ole käyneet taidekoulua tai toimineet aktiivisesti taidemaailmassa, puuttuu kokonaan syvällinen historiallisen ja nykytaiteen tuntemus.

- Eivät he osaa arvioida, mitkä teokset ovat sellaisia, joita kannattaa esitellä.

Lähteet: Radion kulttuuriuutiset / Emma Vainio