Museoautot ilmestyvät katukuvaan vappuna

Museoautoharrastajat pääsevät viimein tien päälle. Vapunpäivä on perinteinen museoautokauden avaus, jolloin kulkupelit ajetaan talleista kaupungille. Näinä päivinä ajopeleille annetaan viimeinen silaus ennen esittelyä.

Kotimaa
Jouko Vaakanainen harmaan vm. 1937 Fordinsa äärellä.
YLE / Heikki Haapalainen

Lieksalaisella Jouko Vaakanaisella on kaksi 1930-luvun Fordia, joista toisen hän on hankkinut Turusta ja toisen Yhdysvalloista. Museoautolla pitää olla ikää vähintään 30 vuotta ja auton oltava laitettuna sellaiseen tekniseen ja ulkonäölliseen kuntoon, kuin se on ollut alunperin.

- Ei vieraita osia, näkyviä ruostevaurioita, ei viallisia kromiosia, kertoo esimerkkejä myös museoajoneuvotarkastajan hommia tekevä Vaakanainen.

Internet on helpottanut museoajoneuvojen kunnostamista. Osia on helpompi löytää ja tilata. Kirjat ovat tärkeä apu, kuten myös harrastajien vertaistuki. Joku aina osaa neuvoa eteenpäin, kuka esimerkiksi jostain auton osasta tietäisi.

Vuosimallia 1937 olevassa autossa on vain kaikki välttämätön.

- Jotain jos ottaisi pois, ei auto mahtaisi toimia, Vaakanainen epäilee.

Museoautolla saa ajaa enintään 30 päivänä vuodessa. Yleensä tuokaan määrä ei Vaakanaisella täyty. Hän ajaa kauniina kesäpäivinä. Museoautoilukauden aloittaa usein vappu.

Pohjois-Karjalassa vapunpäivänä museoautoparaateja järjestetään Nurmeksessa, Joensuussa ja Kiteellä.

- Kyllähän ihmiset lähtevät liikkeelle, kun tietävät, että museoautot kokoontuvat. Iloisia ilmeitähän ihmisilla on ja siitä tulee hyvä mieli itsellekin, Vaakanainen kertoo odottaen vapun paraatia.

Lähteet: YLE Pohjois-Karjala / Heikki Haapalainen