Kyösti Kallion radalla piakkoin sähkövetureita

Liikennevirasto on pannut vauhtia Kyösti Kallion radan sähköistyksen toteuttamiseen. Virastossa on käynnistynyt suunnittelutyö Ylivieska - Iisalmi - Kontiomäki -rataosuuksien kunnostamiseksi. Hanke käynnistynee sähköistystöillä.

raiteet
Kuvassa tavarajuna Ylivieskan asemalle. Junaa vetää kaksi dieselveturia.
Toistaiseksi Ylivieskasta mennään Iisalmeen dieselin voimin.YLE / Jukka-Pekka Tyhtilä

Alustavien arvioiden mukaan noin 70 miljoonaa euroa maksava työ parantaa ennen kaikkea tavaraliikenteen joustavuutta radalla. Junakohtaamisten odotusajat lyhenevät, kun Iisalmen ja Ylivieskan välille rakennetaan muun muassa kolme uutta kohtaamispaikkaa. Ne sijoittuvat Ylivieskan Raudaskylälle, Nivalan Karvoskylälle ja Kiuruveden Lapinsalmelle. Iisalmeen puolestaan rakennetaan kolmioraide, jonka ansiosta junien ei tarvitse tehdä enää hankalia veturinvaihtoja tai kääntöjä Iisalmessa..

Liikennevirastossa hankkeesta vastaava ylitarkastaja Jouni Juuti sanoo, ettei kunnostusta toteuteta erityisesti henkilöliikenteen näkökulmasta, mutta vaikeuksissa ollut henkilöliikennekin saa tehoa liikennepaikkojen lisäyksestä.

Parannettavilla rataosuuksilla on ennätysmäärä, yli 160 tasoristeystä. Kunnostettavaa rataa kertyy yli 260 kilometriä.

- Tasoristeyksiä ei poisteta. Ihan muutama tasoristeys poistuu, nekin sijaitsevat näillä uusilla liikennepaikoilla. Lunastuksiakin tulee hyvin vähän, koska uudet liikennepaikat eli kohtaamispaikat on pyritty sijoittamaan valtion jo ennestään omistamille maa-alueille, sanoo ylitarkastaja Jouni Juuti Liikennevirastosta.

Lähteet: YLE Keski-Pohjanmaa