”Operetti on satua aikuisille”

Operetti on harvinaiseksi käynyt taiteen ja viihteen laji, suree Stuart Köhler. Oopperan ystävät nyrpistävät sille nenäänsä, viihdeväki taas pitää auttamattoman vanhanaikaisena. Hämeenlinnalainen operetin ystävä kirjoitti uudelleen operettikirjansa. Uusi Ihana Operetti esittelee operetit, säveltäjät ja taitelijat.

kulttuuri
Stuart Köhler ja hänen kirjansa Uusi Ihana Operetti
YLE / Nina Keski-Korpela

Kirjoittaja määrittelee operetin paikan näin: toiset sanovat sitä hömpäksi, toiset fossiilimusiikiksi. Siinä välissä on ihana operetti.

Stuart Köhler on rakastanut operetti melkein ikänsä. Hän on koonnut radioon operettipakinoita ja kirjoitti ensimmäisen operettikirjansa jo 1990-luvulla. Köhler myöntää kuuluvansa siihen ikäpolveen, joka ihastui keveisiin ja tarttuviin säveliin siihen aikaan, kun Yleisradio vielä soitti harvoissa kevyen musiikin ohjelmissaan juuri opereteista tuttuja lauluja.

Mielikuvissa operetti on kuplivaa musiikkia, koreita pukuja ja lavasteita, rakkautta, kauniita diivoja ja komeita tenoreita. Tätäkin, vahvistaa Stuart Köhler. Hän siteeraa Raimo Lintuniemeä, joka kuvaili operettia aikuisten saduksi. Operetti on viihdettä aikuisille, tuskin koskaan nuoret ovat siitä pitäneet. Operetti ja ooppera on molemmat sävelletty suurelle orkesterille ja klassisen koulutuksen saaneille laulajille. Operetissa melodiat ovat kevyempiä, niille ominaista on korvaan tarttuvuus. Operetti vaatii kuitenkin enemmän eläytymistä kuin ooppera, kertoi eräs esiintyjä.

Suomessa operettia näki runsaasti näyttämöllä 1940-60-luvuilla, sitten musikaali ja elokuva syrjäyttivät sen. Kaikki merkittävät operetit on sävelletty 1870-1930-lukujen välillä, sanoo Stuart Köhler. Uusia klassikkoja tuskin tullaan enää säveltämään. Mutta aina on keski-ikään tulevia aikuisia, jotka löytävät vanhat operetit.

Uusi Iloinen Operetti mainitsee noin 300 operettia, mukaan lukien Broadwayn tuotannot ja jopa suomalaiset sota-ajan rintamateattereiden operetit. Tarkemman esittelyn saa kolmisenkymmentä säveltäjää tuotantoineen.

Mikä on se ihanin operetti? Stuart Köhler miettii pitkään ja käy mielessään läpi rakastetuimpia operetteja. Ehkä ihanin kaikista kuitenkin on Franz Leharin Hymyn maa.

Lähteet: YLE Häme