Hyppää sisältöön

Mopokyytiläisten loukkaantumiset lisääntyneet

Mopoilun onnettomuusriski kasvaa huomattavasti, kun mopon kyydissä on matkustaja. Onnettomuustilastojen mukaan jo joka kuudes mopo-onnettomuuksissa loukkaantunut on kyytiläinen. Erityisesti matkustajana olleiden tyttöjen loukkaantumiset ovat lisääntyneet.

Kuva: YLE

Tilastojen mukaan mopo-onnettomuuksissa loukkaantuneiden kyytiläisten osuus on noussut jyrkästi sen jälkeen, kun mopolla kyydittäminen sallittiin vuonna 2005. Mopokolareissa loukkaantui viime vuonna lähes tuhat ihmistä, heistä joka kuudes oli kyydissä ollut matkustaja.

Liikenneturvan koulutusohjaajan, Toni Vuoriston mukaan liian usein kyytiläiseltä puuttuu kypärä ja muutkin varusteet ovat heppoiset. Nuoret eivät myöskään aina tule ajatelleeksi, että mopon ajo-ominaisuudet muuttuvat huomattavasti, kun pyörän päällä on yhden sijasta kaksi.

- Mopo ja myös moottoripyörä on yleensä tehty sellaisiksi, että ne ovat parhaimmillaan kun ajaa yksin. Kun toinen on kyydissä, ajo-ominaisuudet eivät ole enää niin hyvät. Esimerkiksi paino on aivan liikaa takana, ja se vaikuttaa liikkeellelähdöstä alkaen muun muassa kääntymiseen ja pysähtymiseen.

Vuorio muistuttaa myös, että kyyditettävänkin pitää osata tiettyjä asioita.

- Jos kyydissä on kokematon matkustaja, hän saattaa harata kurveissa vastaan, ja yllättäen mopo ei käännykään toivotulla tavalla. Kyydissä olijankin pitää osata olla siellä ja myötäillä ajamista, Vuoristo sanoo.

Suurin osa loukkaantuneista tyttöjä

Mopon kyydissä olleiden tyttöjen loukkaantumiset ovat 7-kertaistuneet vuodesta 2005. Erityisen riskialtis on pari, jossa sekä kuljettaja että kyytiläinen ovat tyttöjä.

Vuonna 2005 naiskuljettajan kyydissä loukkaantui vain 7 tyttöä, mutta viime vuonna loukkaantuneita oli jo melkein 80.

Kaikkiaan vuonna 2010 mopo-onnettomuuksissa menehtyi yhdeksän ihmistä, joista yksi oli matkustaja. Loukkaantuneita oli 986, heistä 169 matkustajaa.

Mopoilijoiden kuolemien määrä on pysytellyt lähes samalla tasolla viimeisen kymmenen vuoden aikana, mutta loukkaantuneiden määrä on yli kaksinkertaistunut.

Riskejä ei tiedosteta

Liikenneturvan tekemän kyselyn mukaan suomalaisten mielestä suurimmat mopoiluun liittyvät riskit ovat alkoholi, kypärättömyys, kaverien painostus, liikennesääntöjen noudattamattomuus ja viritetty mopo.

Vain neljännes vastanneista tunnisti kyydittämisen erittäin suureksi riskitekijäksi.

Toni Vuoristo sanoo, että vanhempien kannattaisi keskustella lasten kanssa kyytiin ottamisen ja menemisen riskeistä.

- Emme toki halua kyytsäämistä kokonaan kieltää, mutta tavoite on, että ei lähdetä ajattelematta liikenteeseen, Vuoristo sanoo.

.
.