1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kulttuuri

Suomalaisen alkoholimainonnan kliseet joutuivat elokuvantekijöiden tarkasteluun

Valtakunnallisen Uneton48 -lyhytelokuvakilpailun yhdeksi teemaksi on noussut alkoholimainonta. Kilpailun lämmittelytehtävässä tehtiin antimainoksia keksitylle alkoholijuomalle. Osallistujat haastettiin tutkimaan alkoholin roolia suomalaisessa kulttuurissa.

kulttuuri

Lyhytelokuvakilpailu Uneton48 julisti esitehtävän puitteissa mainoskilpailun kuvitteelliselle Urpo-juomalle. Tavoitteena oli tutkia suomalaisen alkoholimainonnan tehokeinoja ja kliseitä. Idea syntyi Uudessa-Seelannissa asuvien Uneton48 -tiimin suomalaisjäsenten parissa.

- Me on nyt matkustettu tätä Suomen ja Uuden-Seelannin väliä useamman kerran. Se tulee aina tietynlaisena kulttuurishokkina, kun näkee minkälaisissa kantimissa tämä suomalainen alkoholipolitiikka on, toteaa Sami Tuomisalo, yksi kilpailun projektimoottoreista.

Suomessa alkoholinkäyttö on vahvasti läsnä katukuvassa. Uudessa-Seelannissa suhde alkoholiin on hyvin erilainen, Tuomisalo kertoo.

Lämmittelykilpailussa mainostetaan kuvitteellista Urpo-juomaa

Terveyden edistämisen keskus ja Suomen syöpäyhdistys ovat olleet mukana alkoholimainonnan vastaisen kampanjan taustalla.

- Me lanseerattiin Urpo-niminen kuvitteellinen alkoholijuoma tätä varten ja annettiin se tiimeille käyttöön. Tiimit saivat sitten tehdä sille mitä halusivat ja kertoa, mitä mieltä he ovat suomalaisesta alkoholimainonnasta ja kulttuurista, kuvailee kilpailun järjestäjiin kuuluva Enni Tuomisalo.

Lopputuloksena syntyi erittäin mielenkiintoisia antimainoksia tälle kuvitteelliselle tuotteelle. Urpo-lämmittelykilpailun voittajat julkaistaan kesäkuussa.

- Urpo-kilpailu on nyt päättynyt ja mainokset ovat netissä jaossa ja näkyvillä. Tästä sitten jatketaan varsinaisella kilpailulla, Enni Tuomisalo toteaa.

Uneton48 -elokuvakilpailussa tehdään lyhytelokuva kahdessa vuorokaudessa

Itse Uneton48 -elokuvakilpailu käydään 13.5 - 15.5. Kilpailu aktivoi niin ammattilaisia kuin harrastelijoita ympäri Suomea.

- Se on sitten ihan vapaata elokuvantekoa, sitä me ei yritetä rajoittaa millään tavalla. Jokainen ilmaisee omia ajatuksiaan elokuvansa kautta ja tulkitsee genreään niin kuin haluaa, Enni Tuomisalo sanoo.

Kaikki varsinaisessa kilpailussa tehdyt elokuvat näytetään Finnkinon elokuvateattereissa toukokuun viimeisellä viikolla.

Lähteet: Radion kulttuuriuutiset / Lisa Enckell

Lue seuraavaksi