Sony puolustaa hidasta tiedottamista tietomurrosta

Sonyn toimitusjohtaja puolusti tiistaina yhtiön tiedotuspolitiikkaa Playstation-tietomurrossa. Toimitusjohtaja Howard Stringer totesi tilanteen olleen ennennäkemätön ja Sonyn toimineen siihen nähden rivakasti.

talous
Sonyn toimitusjohtaja Howard Stringer pitää puhetta Sonyn logo taustallaan.
Sonyn toimitusjohtaja Howard Stringer.Divyakant Solanki / EPA

Sonyn Playstation-nettipelipalvelun käyttäjätietojen varkautta pidetään historian suurimpana. Varkaat saivat huhtikuussa saaliikseen jopa sadan miljoonan nettipelaajan käyttäjätiedot, sekä noin 12 000 pelaajan luottokorttitiedot. Yhtiö ilmoitti käyttäjille murrosta vasta viikon sen tapahtumisen jälkeen. Sony sulki palvelun ja muut nettipelipalvelunsa tietomurron takia kuukaudeksi.

Toimitusjohtaja Howard Stringer kommentoi tiistaina tapausta ensimmäisen kerran julkisuudessa. Hän totesi Sonyn tiedottaneen tapauksesta nopeasti.

- Useimmiten yhtiöt eivät kerro tällaisista tietomurroista. 34 prosentti kertoo käyttäjille kuukauden sisällä, me kerroimme viikossa. Sanotteko, että emme toimineet tarpeeksi nopeasti, Stringer lausui toimittajille.

Viranomaiset tutkivat parhaillaan tietomurtoa ja Sonyn toimintaa. Yhtiö on kertonut varautuneensa maksamaan vahinkoja kärsineille käyttäjille korvauksia, mutta Stringer ei kertonut kasaantuneiden vaatimusten summaa. Asiantuntijat ovat arvioineet murron aiheuttamien vahinkojen voivan nousta yli miljardiin euroon.

Lähteet: Reuters