Lopullinen silaus E18-tielle valmistumassa

Suomen tämän hetken suurin asfaltointiurakka on alkanut E18-tiellä Muurlan ja Lempolan eritasoliittymien välillä. Asfaltointikoneet ovat jo viikon päivät levittäneet lopullista pintaa tälle osuudelle.

Asfalttikoneet ovat vallanneet hiljenneen Lahnajärven kahvilan pysäköintialueen. Kuva: YLE / Markku Salo

Päällystystöitä tehdään tällä hetkellä yöaikaan Muurlan ja Lempolan välillä sunnuntai-illasta kello 18:sta torstaiaamuun kello 6:een. Työkohteissa on 50 km/h -nopeusrajoitus. Asfaltoitavilla tiekohteilla on 80 km/h -nopeusrajoitus niin pitkään, kun ajoratamerkinnät on saatu maalattua uuteen pintaan. Muuten voimassa ovat normaalit moottoritienopeudet.

- Juhannuksen jälkeen tahti kiihtyy. Koneet ovat tien päällä ympäri vuorokauden sunnuntai-illasta torstaiaamuun. Lohjan päässä moottoritietunneleiden kulku muuttuu toiselle ajoradalle ja kaksisuuntaiseksi. Näin työ saadaan tehokkaammaksi ja liikenneturvallisuutta voidaan parantaa, sanoo työyhteenliittymä E18:n kunnostuspäällikkö Seppo Kaikkonen.

Lopullinen pinta

Kaikkiaan asfaltoitavalla tieosuudella on mittaa 51 kilometriä. Nyt tehdään moottoritien lopullinen neljä senttimetriä paksu kovempaa kivilaatua sisältävä pinta.

- Tämä kestää nykyistä tilapäistä pintaa paremmin kulutusta, vakuuttaa Kaikkonen.

Kyseessä on iso työmaa. Se näkyy myös maisemassa. Urakoitsijana toimiva Lemminkäinen Infra Oy on perustanut työtä varten moottoritien varteen Lahnajärvelle erityisen asfalttiaseman. Lisäksi Kiskossa on siirrettävä asema ja asfalttia toimitetaan kohteeseen myös Lemminkäisen Lohjan ja Salon asvalttiasemilta.

- Tämä on Suomen suurimpia päällysteurakoita. Asfalttia menee satakolmekymmentätuhatta tonnia. Ei ole ihme, että työssä tarvitaan neljää asfalttiasemaa, kertoo Kaikkonnen.

Päällysteurakka valmistuu elokuun lopussa. Lopullisen asfalttipinnan pitäisi kestää vuoteen 2017 asti.

- Tuohon asti pinnan pitäisi kestää. Lemminkäinen Infra vastaa tien korjauksesta sopimuksen mukaan aina vuoteen 2029 asti, sanoo Kaikkonen.

Tie alkaa olla kuosissaan

Turku-Helsinki-väli on ollut valmiina reilut kaksi vuotta. Tienkäyttäjiä ovat puhuttaneet milloin Salo-Muurla-välin sortuneet kallioleikkaukset, milloin Muurla-Turku-välin asvalttiin syntyneet kuopat.

- Kallioleikkaukset on nyt saatu pultattua ja verkotettua. Aina voi kuitenkin jotain irtoamisia tapahtua, koska halkeileva kallio, vesi ja vaihtelevat sääolosuhteet ovat ennalta arvaamattomia, Kaikkonen toteaa.

Muurla-Salo-välillä ja Hajalan kohdalla keväällä todettuja pahoja asfalttirepeämiä ja kuoppia päästään toden teolla kunnostamaan tänä kesän kuluessa.

- Aikataulu on varmentumassa, mutta tällä moottoritieosuudella pinta korjataan kesän kuluessa, vakuuttaa Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kunnossapitoasiantuntija Jukka Heikkilä.