Vanha pyörä rullaa vuodesta toiseen

Lahtelainen Juha Virola puhuu vanhan polkupyörän puolesta. Pyörät ovat tulleet hänelle tutuiksi muun muassa armeijassa, jossa mies toimi polkupyörämekaanikkona. Vanhoissa pyörissä Virolaa kiinnostavat vaivaton kulku ja yksinkertaisuus.

polkupyörät
Juha Virola
Juha Virolan Mars Specialissa lamppukin toimii edelleen.YLE / Juha-Petri Koponen

Juha Virolan kiinnostus polkupyöriin juontaa juurensa nuoruuteen 40-luvulle. Kun kaikesta oli pula, mies päätti että joskus hän saa mieleisenä pyörän.

- Silloin ajettiin sillä pyörällä minkä vain onnistui saamaan, eikä varaosiakaan ollut. Sitten 1957 sain ensimmäisen oman, uuden pyörän, Crescentin. Siitä se alkoi.

Virolalla on tällä hetkellä kolme vanhaa pyörää, jotka hän on kunnostanut käyttökuntoon. Mars Special on vuodelta 1936, Monarch 50-luvulta ja hopeinen Terässiipi 70-luvulta. Pyörät on hankittu milloin mistäkin, rompetorita tai kirpputoreilta.

- Ihmiset heittää vanhaa pois, kun eivät tarvitse ja sitä kautta niitä löytöjä tulee.

Vanha pyörä hankitaan edullisesti ja kunnostetaan taas ajokuntoon ajalla ja vaivalla. Kunnostamisessa piileekin suuri osa vanhojen pyörien viehätystä.

- Nämä kaksi piti kunnostaa ajokuntoon, mutta Monarchille ei ole tarvinnut tehdä mitään, Virola esittelee pyöräkolmikkoa.

Vanha ei ole varaosasta nuuka

Toisin kuin voisi luulla, vanhaan pyörään löytyy Virolan mukaan yllättävän hyvin varaosia. Toisin kuin vaikkapa museoauton kohdalla, varaosasta ei olla harrastajien parissa niin tarkkoja, onko se alkuperäistä mallia vai uudempaa tuotantoa.

- Ketjuja on ehkä vaikein löytää, ketjukoot kun ovat nykyään erilaiset kuin ennen, Virola kertoo.

Vanhan pyörän viehätys ei piile vain kunnostamisessa. Useimmiten vaihteeton, jämäkkä peruspyörä on myös hyvä kumppani tien päällä. Virolan mukaan ei olekaan ihme, että retropyörät ovat nousseet suosioon viime vuosina.

- Nämä rullaavat niin kevyesti ja yksinkertaisen tekniikan ansiosta ovat luotettavia.

Vanhan hinta hirvittää

Retroinnostuksella on myös varjonsa. Museoikäisten ja hyvinkin huonokuntoisten pyörien hintapyynnöt ovat nousseet tuntuvasti.

- Yhdellä rompetorilla oli esimerkiksi myytävänä samanlainen Monarch kuin minulle. Se ei ollut edes ajokunnossa, mutta hintapyyntö oli peräti 150 euroa, Virola ihmettelee.

Omat pyöränsä Virola kunnostaa käyttökuntoon ja ajelee itse, tai myy jos siltä tuntuu.

- Ei tämä mitään bisnestä ainakaan ole, sen verran aikaa ja vaivaa ja rahaakin korjaamiseen menee.

Lähteet: YLE Lahti