Kilpailu huvipuistojen välillä kiristyy

Luokkaretkisesonki on vilkkaimmillaan, mutta esimerkiksi Wasalandia ei ole enää lähtenyt kilpailemaan näillä markkinoilla. Wasalandian tähtäimessä ovat lomailevat lapsiperheet. Kauhavan Alahärmässä Powerpark sen sijaan on löytänyt koululaisista markkinaraon ja yksin tällä viikolla puistossa vierailee tuhansia koululaisia.

luokkaretket
Kauhavan Powerpark.
Katso Birgitta Vuorelan toimittama juttu (1:57) kuvaus ja leikkaus Hans-Mikael Holmgren

Tämä viikko on kiihkeintä luokkaretkiaikaa. Muutaman vuoden takainen kohu laimensi koulujen retkeilyintoa ainakin tilapäisesti, mutta nyt kouluissa on keksitty suoran rahankeruun tilalle uusia keinoja, joilla retket mahdollistetaan. Huvipuistot ovat pitäneet pintansa koululaisten suosikkikohteina.

Powerpark koululaisten suosiossa

Kauhavan Alahärmässä sijaitsevalle Powerparkille luokkaretkeläiset ovat vuosittain kasvava asiakasryhmä. Johtaja Mikko Kiviluoman mukaan luokkaretkeläisten määrä kasvoi viime vuodesta kuusi prosenttia. Tällä viikolla suurimmat joukot ovat liikeellä torstaina, jolloin huvipuistoon saapuu lähes 70 ryhmää, yhteensä 2300 oppilasta.

Suurin osa Powerparkin luokkaretkiryhmistä saapuu lähiseudulta.

- Noin 100 kilometrin etäisyydeltä, mutta myös noin kolmas osa on pohjoisesta, Oulun seudulta, ynnää Powerparkin johtaja Mikko Kiviluoma.

Luokkaretkien ohella myös koululaisten leirikoulut ovat kasvava palvelumuoto Powerparkissa. Tyypillisesti leirikoulut kestävät kahdesta viiteen päivään ja niihin sisällytetään erilaisia palveluja. Leirikouluun tullaan kauempaakin

- Viime viikolla meillä oli leirikouluryhmä Sodankylästä ja se on tällä hetkellä kaukaisin. Ensiviikolla on tulossa leirikouluryhmiä Norjasta saakka, kertoo Kiviluoma.

Wasalandia houkuttelee lomailevia perheitä

Vaasan perinteikäs huvipuisto Wasalandia puolestan ei enää lähtenyt mukaan kisaan luokkaretkeläisistä. Jo toisena vuonna peräkkäin huvipuisto ei avaa oviaan erikseen luokkaretkeläisiä varten. Kysyntää ei ollut riittävästi.

- Viime vuosina linja on ollut tälläinen. Näin päätettiin kun luokkaretkeläisten määrä väheni roimasti, kertoo Wasalandian johtaja Tuomas Luukkonen.

Oman lisänsä asiaan tuo se, että kaksi huvipuistoa sijaitsee alle sadan kilometrin päässä toisistaan. Kauhavan Powerpark on vielä varsin uusi ja jo uutuuden viehätyksensä takia monia kiinnostava kohde.

- Kyllä sillä on oma vaikutuksensa. Luokkaretkeläisten määrä on vähentynyt ja nyt niin vähistä kilpaillaan enemmän, arvelee Luukkonen.

Koululaisten sijaan Wasalandiassa suurimmat odotukset kohdistuvat keskikesään ja lomaileviin lapsiperheisiin. Tätä tukee myös markkinointistrategia. Vaasaa halutaan markkinoida kesäkaupunkina.

- Meillä on yhteismarkkinointi ja laaja markkinointi tehdään silloin kun ihmiset ovat lomalla.

Vaasa ja Wasalandia olivatkin esimerkiksi viime kesä näkyvästi esillä eri mainoskanavilla. Tuomas Luukkosen mukaan markkinointi on tuottanut tulosta.

- Kyllä lomapaketeissa on tapahtunut positiivista liikettä.

Lähteet: YLE Pohjanmaa