Rypsiöljy istuu parhaiten paistoon

Rypsiöljyä on suositeltu paistamiseen, koska sen sanotaan olevan terveellisempää kuin esimerkiksi voi. Toisaalta karppaajat välttelevät rypsiöljyä ja ovat palanneet käyttämään vanhaa kunnon voita. Ammattilainen ottaa paistorasvaa valitessaan huomioon maun lisäksi myös terveysvaikutukset.

rypsiöljy
Kalkkunaleike paistetaan reilussa rasvassa
YLE / Timo Nykyri

El Toro-ravintolan keittiömestari Mervi Luonela kääntelee tirisevää pihviä pannulla. Lihanpala kypsentyy rypsiöljyssä, koska se kestää Luonelan mukaan hyvin kuumuutta.

- Me käytämme täällä ihan tavallista rypsiöljyä. Siinä on hyvä paistonkestävyys ja se ei käryä, Luonela luonnehtii rypsiöljyä.

Oliiviöljy kuuluu myös keittiömestari Luonelan käyttämiin rasvoihin. Kaikki oliiviöljyt eivät kuitenkaan sovellu paistamiseen.

- Ihan tavallinen sopii hyvin, mutta esimerkiksi ekstra-neitsytoliiviöljy sovi paistamiseen. Ne ovat enemmänkin kylmiin ruokiin tarkoitettuja.

Vähähiilihydraattista ruokavaliota noudattavat välttelevät rypsiöljyä tai ainakin pyrkivät jättämään sen käytön mahdollisimman vähälle. Karppaajat ovat siirtyneet käyttämään voita myös paistamiseen.

- Voi sopii hyvin paistamiseen. Voi-rypsiöljyseos soveltuu myös hyvin, koska siinä paistonkestävyys on parempi. Pihviä paistaessa voi saattaa palaa ja sitten se ei maistu enää hyvälle.

Terveysarvot painavat

Paistorasvana käy myös perinteinen sianihra. Sianihra kestää rypsiöljyn tapaan hyvin kuumentamista. Vaihtoehtoina puhutaan myös kookos- ja palmuöljyistä.

- Kookosöljy tai rasva sopii minun mielestä lähinnä munkkien poistoon, toteaa keittiömestari Mervi Luonela.

Grillatessa Luonela suosittelee öljyn lisäämistä marinadiin.

- Grillissä paistettavat kannattaa ensin marinoida, koska silloin pihvi ei pala niin helposti. Jos ritilän päällä grillaa, niin se ei voi oikein öljyä laittaa.

Maun lisäksi moni miettii terveysarvoja paistorasvaa valitessa. Keittiömestari Luonela kertoo, että ravintolassa asia huomioidaan, mutta terveyspoliisiksi ei ryhdytä.

- Otamme ravintolassa huomioon terveyspuolen, jotta ihmiset voivat tulla hyvin mielin syömään. Kotona kun teen esimerkiksi kalaa, niin paistan sen teflonpannulla. Käytän ehkä vähän voita ja rypsiöljyä, mutta mahdollisimman vähän pyrin rasvoja käyttämään. Kovia rasvoja välttelen kokonaan.

Lähteet: YLE Lahti