1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. liikenteenohjaus

Valotaulut opastavat Kyrönsalmen kaksoissilloilla

Kyrönsalmen kaksoissiltojen liikenteenohjausjärjestelmä ei mikään pieni järjestelmä olekaan. Erilaisten ajojärjestelyjen varalta ohjaukseen tarvitaan monia valotauluja ja useita puomeja.

Nyt valotaulut kertovat tietyöstä ja ohituskiellosta Kyrönsalmen sillalla. Kuva: YLE / Paavo Koponen

Kyrönsalmen kaksoisilloilla Savonlinnassa voi liikenne kulkea tai olla kulkematta monella tavalla. Normaalitilanteessa eteläistä siltaa pitkin ajetaan itään päin ja pohjoista siltaa pitkin länteen. Ajokaistoja on yhteensä neljä. Välillä liikenne katkeaa laivaliikenteen vuoksi.

Erikoistilanteessa kaikki autoliikenne voidaan ohjata jommallekummalle sillalle. Silloin ajojärjestely ja nopeusrajoitus muuttuvat ja tarvitaan monia muuttuvia opastetauluja, jotta kuljettajat osaavat oikeille kaistoille.

Vaihtuvat liikennemerkit voivat puolestaan kertoa muun muassa nostosillasta, liukkaasta kelistä, ohituskiellosta ja tietöistä.

Järjestelmä suunniteltiin mahdollisimman helpoksi sillan käyttäjän kannalta. Hänen päätöksensä perusteella automatiikka ohjaa kaikki merkit ja puomit oikeassa järjestyksessä automaattisesti oikeisiin asetuksiin, kertoo YSP:n suunnittelija Teemu Leppävuori.

Laajan ja monimutkaisen järjestelmän rakentaminen ankarana talvena suuren tietyömaan keskellä oli haastavaa, kertoo puolestaan Suomen Sähkörakennus Oy:n työnjohtaja sähköinsinööri Mikko Posti. Erilaisia valopylväitä on lopulta parisataa, josta 175 on katuvalaisimia. Tiedonsiirtokaapelia tarvitaan kaikkiaan viisi kilometriä.

Normaalisti isot prismataulut ovat pimeinä, mutta jos niillä jotain ilmoitetaan, niin jotain erikoista silloilla todella tapahtuu, kertoo Teemu Leppävuori ja kehottaa valppauteen.

Kyrönsalmen uusi silta otetaan käyttöön heinäkuussa. Silloin myös liikennejärjestelyt muuttuvat ja ohjausjärjestelmä otetaan käyttöön.