1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. autot

Auton korjaaminen muuttunut "läppärihommiksi"

Vielä kymmenisen vuotta sitten jokainen autonomistaja osasi ainakin tarkistaa öljyt autostaan. Uusimpien autojen konepellin alta löytyy ensisilmäyksellä vain muovikoteloita. Omistaja on ihmeissään, mutta ei se yksinkertaista ole korjaamoillakaan.

Pentti Lensu takavuosien kansansuosikin konehuoneen äärellä. Kuva: YLE Etelä-Karjala

Pentti Lensu on korjannut autoja lähes koko ikänsä, yli 30 vuotta. 80-luvun autoista hän näkee suunnilleen yhdellä silmäyksellä konepellin alta, missä vika on.

Nykyautot täytyy laittaa ensin kiinni tietokoneeseen, joka kertoo missä ongelma mahdollisesti on. Sen jälkeen aletaan etsiä vikaa perinteisin keinoin.

Uusi ei ole vanhaa parempi

Tekniikan kehittymisen myötä autokorjaamojenkin oli vain yritettävä pysyä perässä ja se vaati investointeja. Jokaisella automerkillä oli esimerkiksi omat tietokoneadapterinsa.

- Kyllä tätä on joutunut vähän nieleskelemään, hyvin vähän olen itse pelannut noiden tietokoneiden kanssa, joten jätän ne mieluummin nuoremmille, Lensu sanoo.

Hän ennustaa, että mitä kehittyneemmiksi autot tulevat, sitä enemmän niihin tulee myös vikoja.

- Niinkuin kaikissa kodinkoneissakin se on nähty, kyllä autojenkin käyttöikä lyhenee, Lensu sanoo.

Klassikoissakin oli ongelmansa

Vanhoista klassikoista Pentti Lensu muistelee kauhulla laatikkolamppuista Ladaa.

- Siinä oli sähkökaasari ja katalysattori, jota kukaan ei saanut kuntoon, Lensu muistelee.

Pyöreälamppuista Ladaa hän sen sijaan kehuu kaikkien aikojen kestävimmäksi autoksi. Se oli rakennettu Siperian pakkasia varten.

- Näkihän sen jo niissä romuralleissa, hän naureskelee.

Itse Pentti Lensu on luottanut jo vuosikymmenten ajan VW Golfiin. Se oon ollut kestävä ja helppo korjata.

- Paitsi nämä viimeisimmät mallit, Lensu naurahtaa.