1. yle.fi
  2. Uutiset

Jenkki on venyttänyt ja paukuttanut markkinoinnin rajoja 60 vuotta

Kekseliäisyys oli huipussaan, kun menneinä vuosikymmeninä mietittiin kääreitä ja keräilykorttien aiheita purukumin myyntitäkyksi. Jenkin 60-vuotisen historian aikana on hyödynnetty niin Beatlesit, avaruussankarit kuin leffatähdetkin. Monille muksuille kortit olivatkin purkkaa tärkeämpiä.

talous
Jenkki-purukumi.
YLE / Jouni Koutonen

Kun 60-vuotisjuhliaan tänä vuonna viettävä Jenkki-purukumi tuotiin markkinoille 1951, oli amerikkalaisuus arvossaan. Toisen maailmansodan jälkeen Yhdysvallat oli Euroopassa kovassa huudossa, ja suomalainenkin nuoriso ihannoi amerikkalaista elämäntapaa.

– Amerikkalaiset toivat purukumin sodan aikana Eurooppaan, joten ilman muuta nimivalinta oli selkeä. Siitä tuli menestystuote heti alussa, hymähtää tutkija Sanna Kupila Turun museokeskuksesta.

Helsingin olympialaisten alla, vuotta ennen Coca-Colan Suomeen rantautumista lanseerattu purukumi on tärkeä osa turkulaisen elintarviketeollisuuden historiaa. Hellaksen makeistehdas on enää muisto vain, mutta muistot elävät nyt Turun kauppahalliin kootussa pienoisnäyttelyssä.

Vielä 50-luvulla purkkaa jauhavia lättähattuja paheksuttiin, mutta 70-luvulla purkka sai synninpäästön.

– Purkanjauhaminenhan liittyi yleisesti nuorisokulttuuriin, oltiin koviksia ja käyttäydyttiin sopimattomasti, niin sitä paheksuttiin. Ksylitolin myötä siitä tuli "fiksu tapa"; sehän pelasti hampaat!

Markkinointi aina ajan hermolla

Venyvän ja paukkuvan purkan markkinointi on ollut kautta vuosikymmenten mitä kekseliäintä. Jenkin mainos nähtiin heti ensimmäisellä MTV:n mainoskatkolla vuonna 1957, ja vuosikymmenten aikana svengaavia purkkaralleja ovat televisiossa esittäneet mm. Irwin, Maarit ja Teddy & The Tigers.

Samaisena vuonna -57 Hellas iski kultasuoneen, kun myyntiä vauhditettiin kuvakorteilla.

Vaihdantatalous oli arvossaan monen pihapiirin lasten kesken, kun erilaiset kuvakortit vaihtoivat omistajaa ja keräilykirjat täyttyivät. Skaalaa riittti filmitähdistä poppareihin, urheilijoista Disney-hahmoihin, ja vannoutuneiden keräilijöiden piirissä etenkin filmitähtikortit ovat edelleenkin himoittuja.

Hellaksen kekseliäs markkinointiosasto oli aina ajantasalla kääreitä, kortteja ja keräilykirjoja laatiessaan.

– Esimerkiksi kun ensimmäinen avaruuslento oli -61, niin satelliittikeräilysarja ilmestyi jo 1964. Sitten on ollut sarjakuvapurkkaa, Spede-laattaa, Raha-Jenkkiä... Niitä on ollut aivan mielettämästi, pyörittelee Kupila päätään.

Pakkaukset ja oheiskrääsä kertovat oman aikansa hengestä ja arvostuksista. Aivan kaikki ei kestä nykypäivän tarkastelua.

Arveluttavalta nykysilmin näyttää stereotyyppisen intiaanihahmon kuvittama Buffalo Bill -purkka, ja Neekeri-Jenkki paukkupurkka tuskin kaupan hyllyille tänä päivänä pääsisi.

Tutkijallakin on omat lapsuusmuistonsa ja suosikkinsa laajasta purkkakirjosta.

– Lapsuudesta muistan eniten koirankuva-jenkit, koska keräsin niitä, minulla on vieläkin keräilykirja kotona. Toinen oli ihan tuommoinen kuvaton, pieni paketti, viiden pennin jenkki. Paketissa oli punainen ja valkoinen tai vihreä ja punainen purukumityyny. Tytöt sai siitä punaisesta hyvän huulipunan, nauraa Sanna Kupila.

Turun museokeskuksen pienoisnäyttely Jenkki-purkan vuosikymmenistä Turun kauppahallissa.

Lähteet: YLE Turku

Lue seuraavaksi