Juoksukoulu parantaa askellusta

Juoksun suosio kasvaa, mikä näkyy muun muassa suurten juoksutapahtumien osanottajamäärien lisääntymisenä. Kaikki tietysti osaavat juosta, mutta harrastuksessaan pidemmälle pyrkivät hakeutuvat juoksukouluun saamaan lisäoppia, jotta vauhti paranisi.

juoksu
Juoksijan jalat, mies loikkaa.
Juostessa kannattaa juoda riittävästi, etteivät lihakset kramppaa.YLE Uutiset Grafiikka

Juoksijat asettavat itselleen yhä kunnianhimoisempia tavoitteita ja moni huomaa, ettei juokseminen olekaan niin yksinkertainen asia kuin saattaisi luulla.

- Aika moni juoksukouluun tullut onkin tuumannut, että tämähän onkin aika monimutkainen asia. Jos haluaa parantaa omaa suoritustaan ja kehittyä, on lisäoppi tarpeen, sanoo kestävyysjuoksuvalmentaja Tapio Kekki.

Ensimmäiset askeleet kohti parempaa suoritusta tehdään karsimalla virheitä.

- Yksi yleisimpiä virheitä on se, että lantion asento on liian istuva, jolloin lihasten käyttö rajoittuu. Toinen hyvin yleinen virhe on se, että askel on liian pitkä. Juoksun pitäisi olla helppoa, rentoa ja rullaavaa, mutta ei löysää.

Kiireessä tulee rasitusvammoja

Moni harrastaja asettaa itselleen liian kovia tavoitteita aivan liian kireässä aikataulussa.

- Rasitusvammat kertovat siitä, että on harjoiteltu liikaa, tai sitten on harjoiteltu väärin. Tavoitteiden pitäisi olla realistisia ja aluksi riittää vaikka se, että juoksemisesta tulee hyvä mieli. Ei pidä luulla, että nollatasosta lähtevä pistelee maratonin ihan tuosta vain, muistuttaa Kekki.

Juoksusta ei saa tulla stressiä, vaan jokaisen juoksijan on löydettävä itselleen sopiva harjoitusmäärä ja sitten pitää vielä miettiä, miten harjoittelee, jotta kehittyisi ja pääsisi eteenpäin.

- Rankka harjoitus vie mehut ja alentaa suoritustasoa. Kunnon palautumisen jälkeen sitten huomaa, että juoksu sujuu paremmin, eli kannattaa muistaa palautumisen tärkeys ja opetella harjoittelemaan oikeassa rytmissä.

- Juoksukoulussa muistutamme myös siitä, että kannattaa harjoitella vaihtelevasti. Kehitys pysähtyy, jos juoksee pelkästään omalla mukavuusalueellaan, eli aina samalla vauhdilla, opastaa Kekki.

Paljain jaloin juoksu pitää jalan terveenä

Juoksua harrastavan kannattaa sijoittaa kunnon juoksukenkiin. Kympin tarralenkkareilla ei pitkälle pötkitä.

- Hyvissä urheiluvälineliikkeissä voidaan tehdä testi, joka paljastaa sen, millaiset jalkineet sopivat parhaiten. Tarjolla on lukemattomia vaihtoehtoja, joten oikeiden juoksukenkien valinta ei aina ole helppoa.

- Nykyaikaiset kengät ovat välillä liiankin hyviä, jolloin jalkaterä ei kehity. Tästä syystä kehotammekin juoksukoulussa juoksemaan välillä paljain jaloin, vaikkapa nurmikolla. Myös jalkateräjumppa auttaa kehittämään omaa suoritusta, neuvoo Kekki.

Lähteet: YLE Lahti