Pyöräilijöiden määrää seurataan laskimilla

Pyöräilyssä riittää kehittämistä Tampereella. Perjantaina Puutarhakadulla otettiin käyttöön laite, joka laskee kuinka monta pyöräilijää kadulla liikkuu. Laskimia on luvassa vielä lisääkin.

laskutus
Polkupyöräilijä ajaa hiekoitetulla pyörätiellä Oulun keskustassa.
YLE / Antti Pylväs

Pyörälaskin otettiin virallisesti käyttöön, kun pormestari Timo P. Nieminen juhla-asussa eli pyöräilijän sportasu yllään ajoi ensimmäisenä laskimeen.

- Laskimeen ajaminen ei tunnu miltään, mutta kyllä näkyy, kuvaili Nieminen laskuria, josta voi nähdä jatkuvasti kasvavan paikan ohittaneiden pyöräilijöiden määrän.

Laskuri oli päällä koemielessä jo eilen torstaina, jolloin se havaitsi yli 2 000 polkupyörää. Puutarhakatu on yksi Tampereen vilkkaimmista kevyen liikenteen väylistä, ja siksi laskuri päätyi sinne.

Laskuri on käytännössä induktiosilmukka, joka reagoi siihen ajavan polkupyörän metalliin ja painoon.

- Jalankulkijoita se ei vahingossa laske, sanoo kaupungin liikenneinsinööri Timo Seimälä ja kertoo, että tavoitteena on hankkia samanlaisia laskureita vielä lisää merkittäville paikoille, kuten Laukonsilta, ensi vuonna valmistuva Palatsinsilta sekä Rongankadun alikulku.

Näyttö kertoo pyöräilijöiden määrän kaikille

Kaupunkiin on asennettu vastaavia laskureita jo useita, mutta toistaiseksi Puutarhakadun tuntumaan tullut on ensimmäinen näytöllä varustettu.

- Näytöllä halutaan välittää tieto kaikille, kuinka paljon pyöräilijöitä todella kulkee alueella.

Laskuri on valmistettu Tanskassa ja siellä näytöllisiä laskureita on käytössä useita. Vastaavan tyyppisiä laskimia Suomesta löytyy Helsingistä, Oulusta ja Jyväskylästä.

Laskuri toimii vuorokauden ympäri ja myös läpi vuoden.

Laskurin avulla kaupungilla pyritään seuraamaan kaupunkiliikenteessä tapahtuvien muutosten vaikutuksia pyöräilijöiden määrissä. Uusien väylien myötä ihmisten liikkumisreitit muuttuvat ja niitä pystytään seuraamaan laskurin avulla.

- Näin saamme heti tietoa siitä, ovatko keskustassa tehdyt ratkaisut olleet oikeita ja lisäämässä pyöräilyn määrää, sanoo liikenneinsinööri Timo Seimälä.

Tampereella suurin haaste kaupungille on kehittää pyöräilyä keskustassa.

- Sujuvien ja yhtenäisten reittien kehittäminen on kova haaste, sanoo Seimälä. Uudet sillat ja alikulut tulevat parantamaan tilannetta huomattavasti.

Lähteet: YLE Tampere