Sähkö kuljettaa busseja pilkkahinnalla

Sähköbusseja valmistava Akkujukka Holdings haluaa hintasodan Lahden kaupunkiliikenteeseen. Yhtiö aloittaisi kokeilun kuljettaa asiakkaita yhdellä eurolla kolme tuntia kaupunkiliikenteessä jos liikennelupa heltiää. Lahden kaupungilla on sopimukset paikallisliikenteestä eri yhtiöiden kanssa vuoden 2014 loppuun saakka. Sähköisen yhtiön kiilaaminen joukkokuljetuksiin sitä ennen lienee mahdotonta.

sähkölinja-auto
YLE Lahti / Heikki Ahonen

Entisen bussinkuljettajan Esko Nuikan mielestä meno sähköpelillä on paljon pehmeämpää kuin sillä linja-autolla jota hän aikoinaan ajoi. Nuikka ajoi ensin pitkään rekkaa ja siirtyi sitten bussin rattiin rahdaten ihmisiä 14 vuotta Lahden kaupunkiliikenteessä.

- Kyllä sähköbussit voisivat aloittaa vaikka heti liikennöimisen Lahden kaduilla, Nuikka ylisti kyydin miellyttävyyttä.

Koiviston Autossa ei uskota vielä sähköauton taloudellisuuteen ja näin linja-autotehdas Kabus Oy kehitteleekin kaupunkiliikenteeseen sopivaa hybridilinja-autoa. Sähkön ja polttoaineen voimalla kulkevalla linja-autolla Koiviston Auto aikoo kilpailla kaupunkiliikenteessä.

Akkujukassa uskotaan kuitenkin sähköbussin kustannustehokkuuteen. Lahtelainen yhtiö aikoo aloittaa sähköbussien valmistamisen Sahaniemen vanhan sahan entisissä tiloissa Heinolassa.

Kehitystyössä ollaan jo niin pitkällä, että sarjatuotannon voisi aloittaa vaikka heti jos tilauksia syntyy. Innovaattori Jukka Järvinen lupaa laittaa liikennelupahakemuksen sisälle jo lähiaikoina, koska valmiudet on aloittaa jo kustannustehokas liikenne.

- Kuljetuskustannukset ovat polttomoottoreihin verrattuna vain kymmenesosa sähköautolla, lupaa Jukka Järvinen. Toki kehitystyöhön on kulunut paljon rahaa, Järvinen jatkaa

Testiryhmä oli erittäin tyytyväinen sähköbussin kyytiin ja kiitteli puolen tunnin matkasta.

- Jos matkan hinta putoaa kolmasosaan, niin taitaa kunto rapistua, kun ei enää viitsi ajaa pyörällä, tuskaili Liisa Seppä.

Orvokki Korhosen mielestä se parasta kun sähköbussi ei töräyttele saasteita ilmaan.