Hyppää sisältöön

Nokia-analyytikko: Nokian on tärkeintä uskoa itseensä

Matkapuhelinvalmistaja Nokialle kuluva vuosi on vaikea, mutta siitä eteenpäin yhtiön tulevaisuus näyttää paremmalta, arvioi Nokiaa seuraava analyysiyhtiö Gartnerin tutkimusjohtaja Carolina Milanesi. YLE Uutisille antamassaan haastattelussa Milanesi sanoo, että Nokian on tärkeintä uskoa itseensä ja tuoda markkinoille laite, joka halutaan ostaa nimenomaan sen takia, että se on Nokia.

Gartnerin tutkimusjohtaja Carolina Milanesi Ylen haastattelussa 17. kesäkuuta.
Carolina Milanesia haastattelee Jukka Niva.

Nokian ensimmäistä Windows-puhelinta odotetaan markkinoille tämän vuoden lopussa. Milanesi ei usko vielä sen olevan Applen iPhonen kaltainen menestystuote.

- Ensi vuonna Nokialta voi odottaa merkittävämpää laitetta, kun yhtiön tuotevalikoima muotoutuu tarkemmin. Kaikki ovat nyt vielä niin keskittyneitä iPhoneen. Nokian on ensin pyrittävä voittamaan Android, Milanesi sanoo.

Gartnerin mukaan Nokian pahin kilpailija onkin juuri Googlen Android-käyttöjärjestelmä eikä iPhone.

Nokia Nokian takia

Vaikka käyttöjärjestelmistä puhutaan jatkuvasti, Milanesin mukaan Nokian kovin haaste on luoda laite, joka halutaan ostaa juuri laitteen takia.

- Ongelma, jonka näen tämän päivän Windows-puhelimissa, on se, että niitä yritetään myydä ensisijaisesti Windows-puhelimina.

- Nokian pitää tehdä kaikkensa, jotta kuluttajat ostaisivat puhelimen, koska se on Nokia, eikä siksi, että se on Windows-puhelin, Milanesi jatkaa.

Eikä tämä riitä. Lisäksi Nokian on tehtävä töitä, jotta se olisi käyttäjien silmissä muodikas, Milanesin sanoin "cool".

- Puhelimen toiminnallisuus on helppo ymmärtää - joko puhelin toimii tai sitten ei. Muodikkuus on vaikeampi ymmärtää. Jokin, mikä on minusta muodikasta, ei välttämättä sinun mielestäsi ole sitä.

Pyrkimys tulla Alfa Romeoksi

Milanesi vertaa Nokian viime aikojen menoa automerkkeihin.

- Nokia oli ennen markkinoiden Mercedes, mutta nyt siitä on tullut Ford. Nyt Nokiasta pitäisi tulla taas Mercedes. Tai ei Mercedes, koska se ei ole enää niin muodikas, vaan ehkä Alfa Romeo tai Audi olisi parempi.

Gartner arvioi, että vuoteen 2015 mennessä Windows-puhelimien osuus älypuhelinmarkkinoista nousee 19 prosenttiin ennen kaikkea Nokian tuella.

Koko matkapuhelinmarkkinoilla Nokian markkinaosuus on ollut parhaimmillaan noin 40 prosenttia. Milanesi arvelee, ettei Nokia pysty enää tällaista osuutta saavuttamaan.

- Sillä ei ole mitään tekemistä Nokian kanssa, vaan ennemmin sen kanssa, että koko matkapuhelinmarkkina on muuttunut. Kilpailijoita on tullut enemmän. Esimerkiksi Kiinassa on yhtiöitä, joista emme ole kuulleetkaan ja ne tekevät miljoonia laitteita vuodessa.